Toyota RAV4 - maximal minijeep

- ett säkert kort när du jagar begagnat

1 av 3
MOTOR

Tycker du att en personbil är för mjäkig, men en SUV onödigt stor? Välj då den gyllene medelvägen och ta en titt på Toyota RAV4 - ett säkert kort både vad gäller driftsäkerhet och ekonomi.

ATT KÖRA

Sikten är god med den högre sittställningen. I övrigt känns RAV4 precis som vilken personbil som helst att köra, nästan lite sportig till och med. I undanmanövrer kränger det en del på grund av den höga tyngdpunkten och relativt korta hjulbasen. Detta förbättrades med modellen som kom 2000. Landsvägs-körning hör till Toyotans fördelar då många av konkurrenterna känns klumpigare. Tyvärr blir det höga vägljudet störande på långresor.

Motorn på 1,8 liter är arbetsvillig och ger fina fartresurser. Till skillnad från sina storebröder klarar RAV4 fickparkeringarna utan mankemang. En mini-SUV i stan är inte alls dumt.

TERRÄNGEGENSKAPER

RAV4 ger ett tufft intryck med utanpåliggande reservhjul, stora hjulhus och kraftiga plastpaneler nertill. Fast RAV4 ska helst inte brukas i alltför avancerade terrängövningar.

Slirigt underlag och oplogade vägar klarar Toyotan däremot fint. Fyrhjulsdriften är permanent med kraftfördelning 50/50 mellan fram och bak. Genom en knapptryckning kan du låsa mittdifferentialen för bättre framkomlighet på halt underlag. Lågväxel och spärrbara diffar på fram- och bakaxel saknas.

UTRYMME

I baksätet är det ganska trångt för fötter och ben. Takhöjden är väl tilltagen och fäller man baksätet kan man lasta både brett, djupt och högt. Ytorna är oömma vilket gör det perfekt att frakta byggmaterialet till sommarstugan.

SÄKERHET

Fyrhjulsdrift ger ökad säkerhet i vinter-väglag. Låsningsfria bromsar var inte standard på tidiga modeller. Vi rekommenderar att köpa en bil med ABS-system. RAV4 är klassad som en säker bil att färdas i. Dubbla främre krockkuddar är standard.

KÖPA BEGAGNAT

Andrahandsvärdet står fortfarande högt, men många bilar har importerats från Tyskland vilket medfört lite lägre priser även här.

En femdörrars bil från 1997 med AC och ABS kostar strax under 100 000 kronor. Tredörrarsvarianten är billigare, men mindre praktisk. Den senare modellen som presenterades 2000 kostar oftast över 170 000 kronor.

EKONOMI

Stora och tunga SUV:ar gräver vanligtvis stora hål i plånboken. Det

slipper du garanterat med Toyota RAV4, som glädjande överraskar med låga kostnader för drift och försäkring. Bilen vägrar i stort sett att gå sönder och får ofta välförtjänt beröm i Bilprovningens statistik och olika ägarundersökningar. Skulle något mot förmodan fallera, erbjuder Toyota rimliga reservdels- och servicepriser. Serviceintervallen ligger vid 1 500 mil.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)