En smart barnvagn med körglädje

1 av 3
Resultatet är en elegant bil designad av italienaren Elvio D´Aprile som även varit med och ritat Ferrari 550 Maranello.
MOTOR

Nya Corolla Verso är fiffigheten själv.

Två rader med fäll- och gömbara stolar ger antingen sju sittplatser - eller 1,5 kubikmeters lastvolym.

Efter bara två år tas nuvarande Toyota Corolla Verso ur drift.

Och nya Corolla Verso är en rymligare samt - som klassmodet föreskriver - praktisk bil.

Materialen i kupén har hög finish och är behagliga att ta på.

Dörrsidorna känns först väldigt mjuka och böjliga, men det finns en säkerhetstanke bakom.

Mjukt mot höften alltså.

Stolarna fram är sköna och körställningen är bra - ratten är ställbar även i längsled.

Bekvämt

Även mittenraden är bekväm. Man sitter högt, med bra rum för knäna, och det går att justera de tre stolarna i både lutning och längd.

Men skålningen är det inget vidare med.

Sista raden har bättre skålning. Och 188 centimeter testförare får faktiskt plats på alla sju platserna utan att flytta några stolar.

Men då får bara 90 liter bagage plats.

Vill man ha mer bagage med sig fäller man bara det antal stolar man behöver i andra och tredje raden, var för sig i golvet.

Med de fem bakre stolarna fällda ryms 1,5 kubikmeter last på det släta lastgolvet.

Dieseln starkast

Köregenskaperna i nya Corolla Verso är spänstiga.

En god sak med nya Corolla Verso är hur man jobbar med att få ner reparationskostnaderna av krockskador. Med lätt utbytbara deformationsboxar blir försäkringspremien billigare än för konkurrenterna.

Fast billig är inte nya Corolla Verso.

Priset är 199 900 kronor med 1,6-litersmotorn och 214 900 kronor för 1,8 Business, som bland annat innehåller klimatanläggning. Dieselversionen är ännu inte prissatt.

Corolla Verso 1,8 Business

Mer om familjebussarna

Thomas Berggren (-), Fredrik Pettersson (-)