Dagens namn: Abraham
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Bil / Biltester / Toyota

Aygo, caramba

Toyotas ungdomsbil – inte till salu

Bilvärldens trillingfödsel är över, nu finns det tre småttingar att välja på:

Toyota Aygo, Peugeot 106 och Citroen C1.

Först att köra ut i Sverige är Toyota Aygo.

 

Foto: Peter Gunnars

Aygo, 106 och C1 är tre likadana småbilar – fast med olika fronter och interiördesign – som delar motorer och karossform och tillverkas i samma fabrik.

Nu har syster Aygo nått hit.

Och det första man märker när man kliver in är hur påvert bilens utförande är.

Insidorna av (de otroligt lätta) dörrarna är bara delvis täckta av grå plast, och längs hela fönsterkarmen blottas naken plåt i karossens ljusblåa metalliclack.

Kupén är smal, fyra får plats.

Vrid om startnyckeln och efter någon sekunds lyssnande till en seg startmotor så hoppar den lilla trecylindriga enlitersmotorn under huven igång.

Vibrerar men låter trevligt

Motorn vibrerar en hel del på tomgång men låter riktigt trevligt.

Den ger 68 hästar och är… ska vi säga måttligt stark.

Men om man varvar motorn drar den fint.

Växellådan har tyvärr underligt

långa steg mellan de tre lägsta växlarna.

Detta sänker körglädjen ganska markant men ändå är det snudd på omöjligt att inte ha kul bakom ratten i Aygo.

Styrningen har elservo, och vägkänslan är helt okej liksom responsen.

Aygos enkla utförande går igen i stolarna. De har ingen höjdinställningsmöjlighet, ryggstöden vinklas i grova hack och några svankstöd finns inte.

Till och med nackskydden är helt fixerade.

Bra utrymme i kupén

 

Ändå känns de inte undermåliga på något sätt. Utformningen är bra, stoppningen mjuk och de är tillräckligt stora för att ”rymma” fullvuxna.

Körställningen vore mycket bra om det inte vore för att ratten endast kan justeras i höjdled. Kupéutrymmet fram räcker dock till.

Utrymmet i baksätet är högt, men kort. Huvudet har gott om plats i höjdled så länge man är under 185 centimeter lång. Knäutrymmet är dock klart begränsat.

Baksätet har hårdare stoppning och sittställningen är upprätt.

Längst bak väntar den största besvikelsen med Toyota Aygo.

Bagageutrymmet är väldigt trångt.

Och inte nog med det, bagageluckan är liten och lasttröskeln hög.

Med måttligt våld kan man klämma ner en normalstor resväska (på högkant) bakom ryggstödet, men sedan är det mer eller mindre fullt.

Vad som däremot inte är någon besvikelse är rullkomforten.

I lägre hastigheter, som vid stadskörning, är Aygo följsamt mjuk och behaglig att åka i, och även vid lands- och motorvägskörning så gör bilen inte bort sig komfortmässigt.

Därtill är bullret ganska måttligt – så länge man håller sig kring 110 km/tim eller därunder.

Det ljud som tränger in i kupén är till största delen vägbuller, och i högre hastigheter så hörs även motorn.

Dålig aktiv säkerhet

 

Säkerheten är det lite sisådär med.

Aygo har fått fyra stjärnor i EuroNCAP:s krocktester men bilen har dubbla krockkuddar och sidokuddar fram plus krockgardiner fram och bak.

Så långt är allt frid och fröjd, men den aktiva säkerhetsnivån är mycket sämre.

Strålkastarna har uselt helljus, och halvljuset är knappt godkänt. Strålkastarspolning finns inte. Och anti-sladdsystem får man leta efter tills nästa år då det blir standard i Sverige.

Bromsarna är också en besvikelse.

 

Från 100 km/tim tar det hela 45 meter för den drygt 900 kilo tunga bilen att stanna. Normalt är runt 40 meter eller därunder.

Det ska dock nämnas att Aygo är mycket säker på vägen. Inte ens på den halaste grusvägen tappade Aygo fattningen.

Från 1 800 kronor i månaden

 

Aygo har inget fast inköpspris.

Istället så väljer Toyota att hyra ut bilen. Månadsavgiften är i grunden 1 800 kronor för en naken, tredörrars Aygo.

Vill du ha fem dörrar väljer du en Aygo+ för 2 050 kronor, och då ingår bland annat luftkonditionering, fjärrstyrt centrallås, elhissar fram och delbart baksäte med Isofix-fästen. Många av de separata tillvalen har inget fast pris, utan läggs på månadskostnaden för bilen.

Varför väljer Toyota att hyra ut Aygo istället för att sälja den som vanligt?

Bakom detta beslut ligger målsättningen att göra Aygo till en ungdomsbil. Ungdomar har ju ofta inte råd att köpa ny bil.

Aygo är inte den bästa småbilen på marknaden, bagageutrymmet är för dåligt och säkerheten är tveksam.

Ekonomin och den avväpnande charmen är bilens största fördelar.

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Visa fler