Tuff kamp om bästa småbilen

Renault Clio och Toyota Yaris gör upp om titeln

1 av 9
MOTOR

Två helt nya småbilar. En fransos. En Japan.

Båda har vuxit på alla ledder och blivit lyxigare.

Men också dyrare – kanske för dyra?

Clio och Yaris är två av småbilsklassens verkliga storsäljare. Populära bilar som nu dyker upp i ny skepnad.

De har blivit längre, bredare och faktiskt också lite högre. Mest betydelsefullt är att båda bilarna fått längre axelavstånd.

Baksätena är nu anständigt rymliga. Yaris baksäte kan dessutom skjutas fram-bak en decimeter.

Båda bilarna är helt nya konstruktioner och nästan ingenting har lyfts över från de gamla. Allt känns fräscht och nytt.

Det är nya motorer i båda. En 1,3-liters i Yaris på 87 hästar och i Clio sitter en 1,4-liters på 98 hästar. Ganska jämspelta. Men bra på olika saker. Cliomotorn är stark och sätter rejäl fart på bilen. Gången dock lite rå. Yaris-motorn är pigg, gasresponsen snab

bast i klassen. Men den låter trist.

Clio tål sportig körning, men gången är ganska stötig. Komforten blir lidande. Ännu värre är det i Toyota Yaris. Stötdämpningen är briljant vid buskörning, men passar inte vardagskörning. I stadsmiljö har man knappast någon nytta av ett sportigt väguppträdande.

Säkerhetsmässigt är båda välutrustade. Antisladd är standard. Det kan kopplas ur i Clio men ej i Yaris. Trist läge när man kört fast i snön, således.

Clios styrning – usel helt enkelt

Yaris har en styrning som är kvick, lättstyrd men med vag vägkänsla. Clio å sin sida har en totalt känslolös, rent usel styrning. Bilen styr visserligen men föraren kan aldrig känna i ratten vart hjulen pekar. Vilket kan vara rent farligt på halt underlag.

Det säkra, bekväma och positiva med Clios väguppträdande i övrigt drunknar totalt i allt det negativa som styrningen står för.

Båda nykomlingarna har snygga exteriörer, modernt formgivna. Även interiört är det snyggt och prydligt.

Vid en noggrannare granskning av interiören tar Renault täten. Kvalitetskänslan i nya Clio är på topp. Bilen bjuder faktiskt på en hel del storbilskänsla.

I Toyotan känns materialen bara medelbra. Spakar och reglage har dock japanskt solid känsla.

Förarplatserna i båda bilarna är lättjobbade. Det mesta sitter rätt. Utom möjligen instrumenten i Yaris. Det är inte säkerhetsfrämjande att behöva kika nånstans mitt i bilen på hastighetsmätaren.

Utrymmesmässigt vinner Yaris, både fram och i baksätet.

Sittkomforten fram är godkänd, men ratten i Yaris är inte justerbar tillräckligt mycket i längsled. Följden blir en något onaturlig körställning.

Bak är det bättre. Ryggstödet har justerbar lutning. Därtill är fällningen av ryggstödet löjligt enkel. Med ett handgrepp så glider sittdynan auto

matiskt ned mot golvet – elegant!

Clio är trängre både i fram- och baksätet.

Fransosen har den största bagageöppningen. Och lastar mest och bäst.

Renault vinner ljusmatchen

Renault är duktigt på säkerhet. Clio har fem stjärnor i Euro Ncap.Det har Yaris också, men det finns en viktig skillnad. Clio har strålkastare som gör själ för namnet. Yaris har det inte. Halvljuset är något bättre än helljuset, men bilen saknar strålkastarspolning. Katastrof.

Bäst på mest är trots detta Toyota Yaris. Pigg med rapp motor samt rejält kupéutrymme. Clio är också rymlig, ger mer storbilskänsla.

Tänker du med plånboken så är Yaris en vinnare, trots att luftkonditionering måste köpas till (6 800 kr). Toyotans svagheter är få, egentligen bara den struttiga rullkomforten och strålkastarna (utan rengöring).

Martin Ström (-)