Toyota Corolla

-okomplicerad, hållbar, ekonomisk

MOTOR

KLOKA VALET Golfklassen förenar det bästa av två världar med något av storbilens komfort och småbilens ekonomi.

Toyota Corolla är en av de mest glödheta bilarna i segmentet och orsaken stavas: k r å n g e l f r i h e t.

När bilprovningen frågade ägare till Toyota Corolla av årsmodell 1993-1999 vilken bil de skulle välja om de bytte, svarade 90 procent

Toyota. Det säger en del om hur driftsäker och pålitlig bilen är - på den punkten är Corolla bäst i klassen, skuggad av en annan japan: Mazda 323.

Äldre Corolla drogs med skral komfort, både fjädrings- och ljudmässigt.

Från modellskiftet 1993 blev det andra bullar, stötdämpningen blev effektivare och det värsta oljudet tystades. Men tystast i klassen är Corolla inte, en del vägljud lever kvar.

Motor, koppling och växellåda samarbetar som i smör och på det hela taget är bilen plättlätt att köra och hantera.

Beteendet i en undanmanöver med full last utgör dock en plump i protokollet, bakvagnen bryter gärna ut i bredhas.

Största svagheten är utrymmena. Japsen har av tradition haft svårt att få ut bästa möjliga packningsgrad ur sina bilar, Corolla har jämfört med många klasskonkurrenter snåla kupéutrymmen. Baksätet är lågt, trångt och obekvämt för vuxna.

Enligt Folksam är Corolla 20 procent säkrare än genomsnittsbilen, vilket är normalt för bilens storlek och ålder.

Toyotas "Golf-klassare" är näppeligen en modell som får det att vattnas i munnen, snarare handlar det om ett okomplicerat, hållbart och ekonomiskt transportmedel. Men vem har sagt att en Golf är så mycket roligare? Corolla -93 kostar från ungefär 40 000 kronor.

Toyota Corolla 1,6 -93

Citroën Xantia - doldis med kvalitet

ROLIGA VALET

BÄSTA GOLFKLASSBILSveriges 10 bästa begköp

Staffan Borglund (bil@aftonbladet.se)