Snobbar som jobbar

Tuffa bilar i tuff kamp - nya Audi A6 Allroad ger trotjänaren Volvo XC70 en rejäl match

1 av 4
MOTOR

Nya Audi Allroad 2,7 TDI möter trotjänaren Volvo XC70 D5.

Har den något bedagade Volvon kraft nog att stå emot angreppet från Audi? Vi kör ett riktigt hårdpass med dessa överklassarbetare.

Allroad och XC70 är bilar för de som gillar en tuffare stil, behöver en bra dragbil eller en bil som kan ta sig fram på dåliga vägar och djup snö. En smidig, kompetent och hyfsat rymlig lågflygande suv, helt enkelt.

Naturligtvis väljer vi dieselalternativen D5 och TDI. Volvos D5-motor som sitter i XC70 är den starkaste varianten av motorn. Den ger 185 hk och ett 400 Nm som är tillgängligt från 2 000 r/min. Motorn har en trevlig karaktär, drar jämnt och fint ända från botten och låter trevligt när man gasar.

Audis V6-diesel finns i 2,7- och 3-litersversion. Vi kör den mindre som ger 180 hk och 380 Nm. Motorprestanda är alltså närmast identiska. Och även Audimotorn är kultiverad och går otroligt tyst och fint. En skillnad finns dock: Audin lider av en fördröjning innan kraften kommer, det saknas helt i Volvon.

Audi driver lika mycket på alla hjul

Audis sexväxlade automatlåda med manuell funktion ger silkeslena och nästan omärkliga växlingar. Volvons sexstegade automatlåda hör till extrautrustningen. Även den växlar mjukt och fint.

XC70 driver normalt med 95 procent av kraften på framhjulen och en

dast fem procent på bakhjulen. Men bakhjulen kan få upp till 65 procent av kraften vid behov. I praktiken fungerar systemet aningen långsamt och det rycker mycket i ratten vid gaspådrag.

Audi bjuder inte på några sådana reaktioner. Allroad driver lika mycket både fram och bak vilket fungerar alldeles utmärkt. För att ge bättre terrängegenskaper kan man dessutom med en tryckning på ESP-knappen få systemet att gripa in senare. Luftfjäd

ring finns på Allroad vilket ger hög markfrigång även med last och dessutom gör bilen perfekt som dragbil.

Gillar man att köra lite fortare på kurvig väg är det Audin man ska välja. Samtidigt väger XC70 mindre och känns därmed rappare. Bromsa behöver man ju göra emellanåt och vid maximal inbromsning från 100 km/tim stannar Allroad på 37 meter medan XC70 behöver hela 44 meter. Inte bra Volvo. En delförklaring ligger i däckvalet. Volvo har smalare allrounddäck på högre profil, medan Audi har riktiga sommardäck. Men det förklarar långt ifrån allt.

Volvos stolar i en klass för sig

Däcken påverar också ljudkomforten i bilen. I XC70 hörs ett vägljud från alla fyra hjulen, medan den tystare Allroad endast avger däckljud från bakdäcken.

I övrigt är Volvo vinnaren av komfortronden. Volvos framstolar är i en klass för sig. Inställningsmöjligheterna är oändliga och ergonomin obetalbar. Audis stolar är lite för hårda och är man lång så är det svårt att få lårstöd. Trots Audis luftfjädring klarar också Volvo av de små ojämnheterna i vägen bättre.

När det gäller förarmiljön tar Volvo hem poäng på större justeringsmån, men båda har rattar ställbara i både höjd- och längsled.

Audi Allroad känns modernare

Audi bjuder på en läcker förarmiljö med toppnivå på kvalitetskänslan.

En smart funktion på Allroad är den automatiska framtagningen av dragkroken. Först öppnar man en lucka i sidan av bagageutrymmet och sedan vrider man på en ratt. Vips sitter dragkroken där!

Läs testreultatet: