Latino-folkan på väg mot Europa

Budgetbussen VW Suran tar upp kampen med Opel Meriva

Ett par mil utanför miljonstaden Cordoba korsar vägen en flodbädd. I vanliga fall bilar man torrskodd men regnen i Argentina är lika plötsliga som intensiva. Floderna fylls på ett par timmar, och bilens förmåga att vada sätts på prov.
Foto: Robert Collin
Ett par mil utanför miljonstaden Cordoba korsar vägen en flodbädd. I vanliga fall bilar man torrskodd men regnen i Argentina är lika plötsliga som intensiva. Floderna fylls på ett par timmar, och bilens förmåga att vada sätts på prov.
MOTOR

CORDOBA, ARGENTINA Volkswagens

fabrik i Argentina bygger minibussen Suran på löpande band och försäljningen i Sydamerika liknar succé

redan efter ett halvår.

Men kommer bilen till Europa? Wolfsburg säger bestämt nej medan Buenos Aires säger lika bestämt: Ja!

Aftonbladet har provkört Latino-Folkan i Argentina.

Visst kommer Suran till Europa. Något annat är knappast tänkbart. Premiären kan bli i Frankfurt i höst.

Liten familjebuss

Just nu jobbar argentinarna med att förbättra krockskydd och avgasutsläppen, som inte klarar europeiska lagkrav ännu, och på att få in 1,4-litersdieseln på 80 hk under huven.

Suran är en familjebuss i den minsta klassen och baseras tekniskt på Fox, som ju byggs i Brasilien. Inte heller Fox skulle till Europa enligt de första planerna men nu är bilen storsäljare i klassen i Tyskland.

Om Suran stannar kvar i Sydamerika betyder det att Opel fortsätter sin framgångsrika Meriva-försäljning i Tyskland knappt utan konkurrens. Varför skulle Wolfsburg tillåta det?

Utvändigt liknar Suran den större Touran. Det är samma VW-typiska kantiga och funktionella former med mycket utrymme men lite inställsamhet.

Stram och funktionell interiör

Även invändigt är det tysk ordning och reda utan de krusiduller som är så vanliga i familjebussarna. Stramt, fyrkantigt, men superfunktionellt.

Fram sitter man högt och bra med utmärkt sikt åt alla håll. Bak sitter två vuxna utan problem, med gott om plats för ben och huvud, men för tre blir det trångt. Dessutom har mittplatsen bara midjebälte, något som kanske antyder att bilen mest är tänkt för fyra.

Bagaget däremot är gigantiskt, och blir ännu större om baksätet skjuts framåt eller fälls! Det rymmer allt familjen kan behöva på långresan.

Köregenskaperna är mycket bra, trygga som alltid hos VW med en bakaxel som håller greppet i alla situationer.

Något negativt då? Jo, visst. Som så ofta hos Volkswagen bullrar det på tok för mycket och chassit är överdrivet stötigt. Kanske något att fila på tills bilen börjar skeppas över Atlanten?

Priset i Europa skulle kunna ligga runt 120 000 kronor.

Robert Collin/text och foto

Fakta VW Suran 1,6

Robert Collin