Multitalangen - ett lyxhotell på hjul

- men smakar det så kostar det...

1 av 4 | Foto: PETER GUNNARS
MOTOR

Det är som att åka Finlandsfärja på vägen. VW Multivan har allt: utrymmen och komfort.

Men tyvärr inget taxfree, tvärtom är priset lite högt.

När vi för ett halvår sedan testade Multivan med 174-hästarsdieseln berömde vi bränsleekonomin. Den stora och tunga familjebussen gick på 0,7 liter per mil.

Med en 235-hästars V6-motor snålas det sannerligen inte med dropparna. En förbrukning kring 1,5-2,0 liter gör att man måste lära sig var mackarna står.

Men V6-motorn ger så klart andra fördelar.

För det första slipper man den, än så länge, dyra extrabeskattningen för dieselfordon.

För det andra har den en underbart silkeslen gång samtidigt som den drar den stora och tunga bussen med bravur.

Och det fina samspelet med den sexväxlade automatlådan och motorn fungerar så bra att man faktiskt kan leva utan dieselns mäktiga vridmoment.

Med V6:an blir omkörningarna en bagatell.

Och vare sig man sitter bakom ratten, eller i någon av de fem flygplansfåtöljerna som passagerare, transporteras man kungligt och effektivt framåt.

Utrymmen har Multivan som en husbil.

Förutom bränsletörsten är den enda smolken i glädjebägaren - inköpspriset.

Multivan 3,2 V6 finns från 461 000 kronor.

I välutrustat (Highline) utförande går den lös på 501 500 och vår provbil landar på omkring 570 000 kronor!

Men kostar det så smakar det.

Gott.

Peter Gunnars (bil@aftonbladet.se)