Brasse-räven överraskar priset

VW satsar billigt - med en högbyggd Polomodell

1 av 4
55 hästkrafter kommer ur Fox. Invändigt är det strikt tyskt.
MOTOR

Lågpriskriget på bilar har just startat i Europa.

Renault sköt första salvan med Golfklassaren Logan - pris 70 000 kronor.

Här är VW:s svar - småbilen Fox för drygt 80.000 kronor.

Fox är en helt ny bilmodell som från början inte alls var tänkt för Europa.

Den tillverkas i Sydamerika och skulle knappast ha kommit till Europa om det inte varit för alla asiatiska småbilar av lågpriskaraktär.

VW Fox kan enklast beskrivas som en lite högbyggd VW Polo, den har alltså ungefär samma längd och bredd men är decimetern högre. Fox har omisskännlig, modern VW-design och förvånansvärt hög detaljkvalitet.

Det är bara priset som är fjärran från VW:s vanliga (hög)prispolitik. Fox kostar nämligen 8 950 euro, lite drygt 83 000 kronor, när den nu börjar säljas i Europa.

Men den VW Fox som säljs som lågprisbil saknar också det mesta man förväntar sig att en modern bil har.

I stort sett allt är extrautrustning.

Luftkonditionering (Fox har stora glasytor) kostar 1 225 euro (11 400 kr). Servostyrning kostar 450 euro (4200 kr). Radio/cd lika mycket.

Och på säkerhetssidan saknar Fox antisladdsystem (400 euro/3 700 kr) och sidokrockkuddar (255 euro/2400 kr), bara för att nämna det mest väsentliga.

Modern småbil - trots allt

Centrallås ingår inte heller. Minns du när man fick låsa alla dörrar var för sig?

Men även om Fox är spartanskt enkel är det ändå en modern småbil som utmärkt väl klarar att frakta fyra personer hyggligt bekvämt från A till B.

Den har 260 liter bagageutrymme, eller 335 liter om man beställer skjutbart baksäte (pristillägg).

Och den har en trecylindrig motor på 55 hästkrafter. Ingen racerbilsmotor. Men trepipen räcker förbluffande bra ända upp till toppfarten 150 km/tim.

Hårt pressad är ljudnivån störande och förbrukningen hög, runt 0,84 l/mil. Men i normal, blandad körning drar Fox bara 0,52.

Totalt sett är Fox en bra mix av lågpris och kvalité. Men vad VW Fox ska kosta när den kommer till Sverige är fortfarande oklart.

En sak är klar, anser Svenska Volkswagen - den får inte bli för dyr.

- Nej. Vi siktar på att hamna under 100 000 - med en vettig basutrustning som standard, säger VW:s presschef Ingemar Hellgren.

Vad en vettig basutrustning är kan Hellgren dock inte säga - ännu.

- Nej. Vi måste ta reda på mer vad våra kunder förväntar sig. Vi kan inte sälja den utan sådan utrustning som våra kunder i Sverige förväntar sig.

Därför: billiga Fox

VW Fox

Götz Leyer & Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)