VW Passat: Billig – bara att slå till

1 av 4
Vanliga fel på VW Passat Turboaggregatet rasar. Glappa länkarmar i framvagnen. Bromsklossar av dålig kvalitet. Långsam kupévärme. Krånglande centrallås. Exploderande bakruta på Variant.
MOTOR

Volkswagen Passat har krånglat färdigt och det är dags att köpa en begagnad.

Högt bruksvärde till lågt inköpspris gör bilen väl värd att slå till på.

Kvalitetsrykte

Passat fick en dålig start. Barnsjukdomarna handlade om allt från att bromsarna inte tog vid vinterväglag till glapp i framvagnen och krånglande dörrlås. VW klarade inte att hantera de anstormande kunderna på grund av dålig verkstadskapacitet. Förtroendet är ännu inte återställt, trots att VW åtgärdat felen genom goodwill-åtaganden.

I grunden är Passat en gedigen bil med högt kvalitetsintryck. Ett tämligen riskfritt begagnatköp, vilket också Bilprovningens resultat pekar på.

Utbud och priser

Passat rullar lika gärna som familjebil som tjänstebil och utbudet av begagnade bilar är enormt. Mest prispressade är dieselbilar med många tjänstemil bakom sig. Fyndläge om du kör tillräckligt långt för att uppväga den högre fordonsskatten. Även de mindre starka motorversionerna brukar ligga lågt i pris. Vi rekommenderar ändå 1,8T – den vanligaste modellen. Kombin är populär i andrahand och pristillägget ofta större än när bilen var ny (6 000 kr).

Totalekonomi

Kostnaderna för service och reservdelar, försäkring och skatt är som för medelbilen. Bränsleekonomin klart godkänd, även om en del ägare av de större motorerna klagar på törsten. Långa serviceintervall är ekonomiskt fördelaktigt, men det betyder inte att bilen klarar sig helt utan omsorg. Kolla vätskenivåer då och då.

Utrymme

Baksätet hör till klassens bästa, men också de i framsätena vistas luftigt. Bagageutrymmet är jättelikt, sedanmodellen räcker långt och kanske behövs därför ingen kombi?

På vägen

Bilen går behagligt, stabilt och tryggt även när den pressas tack vare långt axelavstånd och väl avvägd fjädring. Av motorerna är 1,8T med 150 hk den trevligaste för pengarna. Även tvålitersmotorn med 115 hk (från 2001) fungerar bra.

Säkerhet

VW Passat bedöms vara minst 15 procent säkrare än medelbilen i Folksams undersökning. Från och med ansiktslyftningen 2000 fick bilen fyra stjärnor i Euro Ncap, dessförinnan hade den tre stjärnor. Passagerarkudden fram går att koppla ur.

Service & reservdelar

Serviceintervall (VW Passat 1,8T) 2 år/3 000 mil

Normal service 3 880 kr

Större service (6000 mil) 5 253 kr

Reservdelar

Bromsbelägg fram (par) 830 kr

Bromsskivor fram (par) 1 528 kr

Komplett koppling 3 423 kr

Avgassystem 7 378 kr

Katalysator 8 796 kr

Strålkastare 2 005 kr

Stötdämpare fram 1 050 kr

Stötfångare 3 676 kr

Fakta/VW Passat 1,8T

David Lilja (bil@aftonbladet.se)