Multinationell Multivan

VW Panamericana lätt att tycka om trots prislappen

1 av 4 | Foto: johannes collin
MOTOR

VW Panamericana är en bil att tycka om. Genast. Och länge. Den är fyrkantigare än en Volvo. Funktionell som få. Tar sig fram nästan var som helst. Har fin komfort och bra köregenskaper.

Men hallå! Har den inga svagheter?

Priset, i så fall. Lätt upp emot 500 000 kronor.

Jag visste att jag skulle tycka om den. För den alldeles vanliga Folkabussen är ju så bra. Och så gillar jag namnet: Panamericana.

Det andas äventyr, grusväg och höga berg. Bilen är höjd två cm jämfört med vanliga Multivan, som är Volkswagens beteckning på biltypen. Den har fyrhjulsdrift från Haldex plus en mekanisk differentialspärr mellan bakhjulen om det skulle köra ihop sig ordentligt.

Hasplåtar i plast visar för den oinvigde att det handlar om en äventyrsbil som gärna lämnar asfalten. Och asfalten försvinner redan norr om Gävle. Det snöade kvällen före och Vägverket har fortfarande inte märkt något.

Går som tåget

Högerfilen är relativt uppkörd men vänsterfilen, när vajervägen blir tvåfilig, är knappt farbar. Nästan ingen kör om, men Panamericana låter sig inte stoppas. Det blinkar gult om antisladdlampan men bilen svävar inte på målet. Den stora hjulbasen, det är tre meter mellan hjulaxlarna, gör bilen stabil som tåget.