Volkswagen Polo

-känns fullt modern efter sju år

MOTOR

KLOKA VALET

Hösten 1994 förändrades småbilsklassen. Fram till dess var den lilla bilen alltid ett bullrigt, obekvämt, trångt, pappigt och krockfarligt åkdon men nya Polo ställde allt på huvudet.

Foto: Jessica Gow

Volkswagens "mini-Golf" visar att en liten bil kan vara ett alternativ att ta på allvar.

Polo var vid debuten tystare, bekvämare och säkrare än andra småbilar men största skillnaden låg i hur genomarbetad och mogen bilen kändes. Från dörrklang till minsta knapp och reglage känns 1995 års Polo som "en riktig bil", rejäl och solid.

Till skillnad från andra modeller från VW har Polo dessutom visat att den håller vad den lovar, bilen brukar funka bra och känns ännu sju år efter lanseringen fullt modern.

Körmässigt är Polo som de flesta andra VW-modeller: stadig, trygg, vägsäker och sådär lagom småtråkig.

Utrymmena är inte bäst i klassen men klokt tillvaratagna. Bagagerummet är i pluttigaste laget men i nödfall går det ju alltid att fälla baksätet...

Tredje Pologenerationen är den första småbilen med dräglig säkerhet för de åkande. En stabil rambalkskonstruktion, krockkudde och bältesförsträckare var standard redan i första årsmodellen (-95).

Låga kostnader för försäkring, skatt, bensin och service. Bästa kvaliteten av VW-modellerna, med ett facit hos bilprovningen som klart överglänser medelbilen.

Undra på att ägarna är nöjda och att priserna i andra hand står högt, där har vi nog förresten den största svagheten hos VW Polo - sett ur den hugade spekulantens perspektiv.

För en fräsch Polo av första årsmodell får man ge ungefär 45 000 kronor.

VW Polo 1,6 -95

Fiat Punto - duktig bil till pangpris

ROLIGA VALET

BÄSTA SMÅBILSveriges 10 bästa begköp

Staffan Borglund (bil@aftonbladet.se)