Tappat gnistan? Byt stift!

Knepen som gör jobbet säkrare, billigare och lättare

MOTOR

Hej igen, allihopa. Vad är enkelt?

Vad är svårt? Även en så simpel sak som att byta tändstift kan bli ett rent elände om oturen är framme. Men det finns en del knep som underlättar jobbet.

Här följer några tumregler.

1 Bra verktyg Tändkabeln blir lätt förstörd om du drar i den när tändstiftshatten ska demonteras. Använd i stället en böjd ståltråd (billigt) eller en specialtång (lite dyrare). Då är chansen betydligt större att du slipper byta tändkablar.
Foto: Bosse Andersson
1 Bra verktyg Tändkabeln blir lätt förstörd om du drar i den när tändstiftshatten ska demonteras. Använd i stället en böjd ståltråd (billigt) eller en specialtång (lite dyrare). Då är chansen betydligt större att du slipper byta tändkablar.
2 Skruva bort stiften Hylsnyckelsatserna med 1/2"-fyrkantsfäste funkar visserligen bra till lättmekade bilar som Volvo Amazon men är alldeles för klumpiga i lite mer fullmatade motorrum. Därför använder jag en 3/8" spärrnyckel och förlängare - det sparar både knogarna och psyket. Som på de flesta nyare bilar har denna Renault en tändspole till varje cylinder och saknar på så sätt både tändkablar och tändstiftshattar. Men demonteringen av stiften går till på samma gamla vanliga sätt: Först lossas alla tändstiften ett halvt varv. Därefter blåser jag rent runt dem med tryckluft - normala lungor och en spolarslang funkar också. Sedan skruvar jag bort stiften. Om de går tungt sprayar jag på rostolja - drar växelvis åt höger och vänster - sprayar på rostolja - drar växelvis åt höger och vänster - och så vidare tills de börjar gå lätt. Om stiften aldrig börjar gå lätt så återstår bara våld. Har du tur så klarar sig topplocket, har du otur måste en insatsgänga monteras.
Foto: Bosse Andersson
2 Skruva bort stiften Hylsnyckelsatserna med 1/2"-fyrkantsfäste funkar visserligen bra till lättmekade bilar som Volvo Amazon men är alldeles för klumpiga i lite mer fullmatade motorrum. Därför använder jag en 3/8" spärrnyckel och förlängare - det sparar både knogarna och psyket. Som på de flesta nyare bilar har denna Renault en tändspole till varje cylinder och saknar på så sätt både tändkablar och tändstiftshattar. Men demonteringen av stiften går till på samma gamla vanliga sätt: Först lossas alla tändstiften ett halvt varv. Därefter blåser jag rent runt dem med tryckluft - normala lungor och en spolarslang funkar också. Sedan skruvar jag bort stiften. Om de går tungt sprayar jag på rostolja - drar växelvis åt höger och vänster - sprayar på rostolja - drar växelvis åt höger och vänster - och så vidare tills de börjar gå lätt. Om stiften aldrig börjar gå lätt så återstår bara våld. Har du tur så klarar sig topplocket, har du otur måste en insatsgänga monteras.
3 Mät Mät alltid stiftets elektrodavstånd, även om tillverkaren påstår att de är rätt inställda från fabriken. För stort avstånd kan ge misständningar och för litet ger svag gnista. Många mäter med bladmått, men ett specialverktyg med trådmått ger både en exaktare mätning och innehåller specialverktyg för justering av sidoelektroden.
Foto: Bosse Andersson
3 Mät Mät alltid stiftets elektrodavstånd, även om tillverkaren påstår att de är rätt inställda från fabriken. För stort avstånd kan ge misständningar och för litet ger svag gnista. Många mäter med bladmått, men ett specialverktyg med trådmått ger både en exaktare mätning och innehåller specialverktyg för justering av sidoelektroden.
4 Slang När det är trångt trär jag en bit gummislang på stiftet för att få den rätta fingertoppskänslan när gängan ska "ta". Tändstiftens livslängd varierar mellan 1 000 och 20 000 mil. Om stiften demonteras varje år på en motor så skruvar jag fast dem med torr gänga, annars lägger jag på ett tunt lager kopparpasta.
Foto: Bosse Andersson
4 Slang När det är trångt trär jag en bit gummislang på stiftet för att få den rätta fingertoppskänslan när gängan ska "ta". Tändstiftens livslängd varierar mellan 1 000 och 20 000 mil. Om stiften demonteras varje år på en motor så skruvar jag fast dem med torr gänga, annars lägger jag på ett tunt lager kopparpasta.
5 Dra stiften Hur hårt tändstiften ska dras fast beror på tändstiftstypen. Ty det finns två huvudgrupper: Stift med packning (stiftet till höger) och stift med konisk tätning (stiftet till vänster). Så här gör jag: Med hjälp av spärrnyckeln skruvas stiftet in tills jag precis känner att gängan går i botten. Om det gäller oanvända stift med packning drar jag ytterligare 90 grader - om vi jämför med en klocka så blir det 15 minuter. Om det gäller använda stift med packning så drar jag 30 grader - 5 minuter på klockan. Om det gäller stift med konisk tätning så drar jag 15 grader (3 minuter på klockan).
Foto: Bosse Andersson
5 Dra stiften Hur hårt tändstiften ska dras fast beror på tändstiftstypen. Ty det finns två huvudgrupper: Stift med packning (stiftet till höger) och stift med konisk tätning (stiftet till vänster). Så här gör jag: Med hjälp av spärrnyckeln skruvas stiftet in tills jag precis känner att gängan går i botten. Om det gäller oanvända stift med packning drar jag ytterligare 90 grader - om vi jämför med en klocka så blir det 15 minuter. Om det gäller använda stift med packning så drar jag 30 grader - 5 minuter på klockan. Om det gäller stift med konisk tätning så drar jag 15 grader (3 minuter på klockan).