Lätt tvätt på rätt sätt

Gör motortvätten i en tvätthall - eller hemma på gräsmattan

1 av 5 | Foto: MONICA ANDERSSON
Gå loss i motorrummet med flaskborste, diskborste och tandborste.
MOTOR

Hej igen.

Olika människor har olika åsikter om vad bilvård egentligen är för någonting.

En del kommer nog att tycka att den här texten handlar om rekonditionering.

Andra anser att det är vanlig bilvård.

Ordet "rekonditionering" innebär att man tvättar, polerar, bättrar lacken och överhuvudtaget snyggar upp en bil så mycket som möjligt.

Egentligen är det ingen skillnad på normal vård och rekonditionering. Men eftersom det är ett litet antal människor som har tid, kunskap, lust och plats att vårda sina bilar varje vecka måste firmorna rekonditionera inbytta fordon innan försäljning.

Därför nämnde jag inte så mycket om motortvätt i min förra artikel om bilvård. Men efter massor av frågor om detta kommer här en fortsättning.

Punkt ett vid all motortvätt är att vara i en tvätthall med vattenrening eller på din egen gräsmatta. På garageinfarter och liknande förorenar tvättvattnet dagvattnet.

Tvärt emot vad de flesta tror så är gräsmattan en alldeles utmärkt plats för bilvård, för en amatör. Gräset och jorden filtrerar nämligen det miljöfarliga på ett utmärkt sätt.

Men professionella bilvårdare ska nog akta sig. Om gräsmattan dör är det ett bevis på att du jobbar professionellt...

Använd inte högtryck

Nästa tumregel är att jobba försiktig i motorrummet och inte spola med högtryck!

Och även när du spolar med vanligt vattentryck så måste du skydda generatorn, fördelaren (om det finns en sådan) och andra känsliga delar. Dessa mår bäst av att bara torkas rena med en tygtrasa indränkt i avfettning eller T-sprit och sedan torkas torra.

För övrigt börjar du med att spraya avfettning i motorrummet och därefter gå loss med flaskborste, diskborste och tandborste.

När all smuts har lossnat spolar du rent. Kör sedan ett varv till med varmvatten och bilschampo.

Starta och torka

Nu startas motorn så allt torkar snabbt. Därefter poleras de lackade ytorna med cleaner och vaxas. Alla plastytor, gummislangar och elsladdar behandlas däremot med vinylglans.

Till sist sprutar du med en fet kontaktspray på säkringar och jordpunkter. Samt smörjer in batteripolerna med klövervaselin (ja just det som finns i mataffären).

Droppa lite motorolja på huvgångjärnen, huvlåsen och deras vajrar.

Bosse Andersson