Dagens namn: Astrid, Asta
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.

Så här limmar du lätt & rätt

Bildoktorn lär ut knepen att laga plastdetaljer i bilen

Plast blir allt vanligare material i moderna bilar. En fördel är att plast väger lite, och att den inte rostar.

Nackdelen: plast går lätt sönder. Bara att byta mot nytt då? Å nej, du kan limma också.

Här är fyra limmetoder.

Dagens bilar är uppbyggda av en massa olika plastdetaljer. Därför är det också lätt hänt att något litet öra eller fäste bryts av när man mekar med vagnen. Problemet kan angripas med fem metoder. Den första innebär att du byter ut delen mot en ny, det är en bra men dyr metod.

De övriga handlar om limning.

Proffsen väljer limmetod genom att först titta på den trasiga prylens märkning. All plast i moderna bilar är nämligen märkt för att kunna sorteras vid skrotningen.

Men eftersom det finns en hiskelig mängd olika plaster går du som amatör vilse bland alla märkningar. Därför kan jag bara ge generella tips i den här artikeln.

En bra metod när man vill prova sig fram är att tigga trasiga testprylar på skroten.

Plaster som känns riktigt ”feta” kan dock vara så omöjliga att limma att inte ens proffsen klarar av det.

Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)

1 Smältlimsmetoden

2 Snabblimsmetoden

När jag skulle lossa den här gasspjällskontakten gick det ena fästörat av. Brottytorna passade perfekt i varandra och kommer inte att utsättas för några större krafter. Därför valde jag att reparera med snabblim.

Det finns både lättflytande och trögflytande snabblim (cyanolitlim). Det senare är ett måste där det finns risk för att limmet kan rinna iväg och ställa till problem. Det gäller att snabbt passa in ytorna mot varandra, limmet härdar på 10 sekunder. Limningen kräver även kemiskt rena ytor. Tvätta med teknisk bensin om du har kommit åt ytorna med fingrarna. Snabblim är suveränt när man ska limma samman färska brottytor med perfekt passform, utan några större krav på limfogens styrka. Eller när olika material ska limmas samman, typ metall mot plast och trä. Men vid limning av lite fetare plaster bör ytorna först behandlas med en primer från samma tillverkare som limmet.

3 Proffslimmetoden

Numera finns det hela ”kit” att köpa för plastreparationer. De proffsigaste kostar över tusen kronor, men det finns också amatörgrejer för några hundralappar. Dessa innehåller både vettiga bruksanvisningar och allt som behövs för reparation av det vi förr kallade för kofångare, men som i?dag är integrerade delar av karossen. För att lyckas med dessa reparationer bör du dock både äga en varmluftspistol och en slipmaskin.

4 Lödkolvsmetoden

Bil

Visa fler