Rostfri dröm från framtiden

DeLorean - kultbil från 1980-talet

1 av 4
MOTOR

Alla bilentusiaster har en dröm. Ofta gäller den en vagn som de någon gång har sett eller åkt i. Några få drömmar startar dock med en bild på en prototyp. Det gjorde Reine Gahnströms.

Det började någon gång i slutet på 1970-talet. Reine satt och bläddrade i en biltidning och fick syn på en konceptbil. Han blev helt såld på kärran och hoppades att den skulle serieproduceras, men insåg samtidigt att konceptbilar sällan blir annat än prototyper. Just detta koncept blev dock en riktig bil, som började byggas 1981 och döptes till DeLorean.

– Det var då jag bestämde mig att en sådan skall jag ha.

Reine började spara pengar. Men när den ekonomiska biten var löst var fabriken på Nordirland för länge sedan nerlagd. Det blev alltså till att jaga efter ett bättre begagnat exemplar – vilket tog nästan 20 år.

Filmen blev ett bakslag för Reine

– Filmen ”Tillbaka till framtiden”, med en DeLorean i en av huvudrollerna, kom 1985. Detta var ett bakslag som hette duga. Bilens försäljningsvärde sköt i höjden och jag var tillbaka på ruta ett. Men år 2006 hittade jag rätt bil och slog till. Gissa om jag är lycklig. Samtidigt så finns det ett tomrum att fylla, jag tror att alla människor sätter upp ett mål i livet och siktar på det, mitt mål är nerskjutet, och jag vet inte riktigt vad jag ska sikta på nu.

Reines drömbil skapades av John Z DeLorean. Det har skrivits spaltmeter om hans lika storartade uppgång som fall. Men hur det än låg till med hans affärer så upphör man aldrig att beundra hans förmåga att omvandla en dröm till verklighet. Och trots att drömmen ganska snabbt gick i kras så slutade den faktiskt också med en riktigt bra bil.

John avancerade med rekordfart i GM:s hierarki och blev den yngste toppchefen någonsin. Men drömmen var hela tiden att bygga en egen bil.

345 bilhandlare satsade pengar

Planerna blev verklighet 1974 och tack vare sin otroliga övertalningsförmåga fick han 345 amerikanska bilhandlare att satsa 20 000 dollar var i DeLorean Motor Company eller DMC som det står på bilarna. Han mjölkade också några miljoner ur kändisar som Johnny Carson, Sammy Davis och Johnny Cash. Men de riktigt stora summorna kom inte loss förrän han charmade självaste Maggan Thatcher. Med stålladyn bakom projektet blev även bankerna lätta att tas med.

Bilfabriken byggdes på Nordirland där till och med IRA ställde upp för DeLorean. Alla trodde på löftet att 3 000 arbetslösa snart skulle få jobb inom DMC och 2 300 arbetade redan där när produktionen gick igång.

Egen Boeing mellan fabrikerna

Detta inföll ungefär samtidigt som John Z fick storhetsvansinne och började pendla i en egen Boeing 747 mellan fabriken i Belfast, kontoret på Manhattan och bostaden i Californien.

Företagets pengar rann bort allt snabbare allteftersom Johns utsvävningar accelererade. Slutligen fanns inga pengar kvar till de anställdas löner och i oktober 1982 var konkursen ett faktum. För att rädda företaget behövdes snabbt ett antal miljoner dollar. Nu gick allt i ett rasande tempo och John ertappades med att ha handlat kokain för 600 miljoner dollar. När bilden på den distingerade gentlemannen iförd handbojor valsade runt i världspressen trodde alla att han skulle få sitta inlåst resten av livet.

Ryktas om undangömda miljoner

Men med hjälp av skickliga advokater klarade han sig undan rättvisan genom att hävda att han utsatts för en komplott, en fälla som FBI gillrat.Rätten ansåg att detta helt friade mr DeLorean.

Det påstås att John därefter levde gott på de 60 miljoner dollar han gömt undan innan konkursen, samt att han lurade självaste Colin Chapman, som knappast var någon dununge, på en massa pengar. Vem vet, kanske var det affärerna med John Z som utlöste Colins hjärtattack och allt för tidiga död. Själv dog John DeLorean 19 mars 2005, efter ett slaganfall. Han blev 80 år gammal.

DeLorean

Bosse Andersson