Fjädrarna gick – varför vägrar Ford betala?

MOTOR

Mina föräldrars Ford Fiesta från 2005, som endast gått 1 500 mil och är i nyskick, har slutat fungera. Framvagnen hade sjunkit ner så djupt att något skrapade emot hjulen. Det var fjädrarna på bägge sidor som hade gått av medan bilen stod still i garaget.

Det berodde varken på rost eller att mina föräldrar hade kört på något och måste ju vara ett konstruktionsfel eller materialfel. Bilen bärgades till Fordverkstaden i Helsingborg och reparationen kostade 5 700 kronor.

Jag blev väldigt upprörd när mina föräldrar skulle betala detta. Jag tycker att Ford ska stå för detta då fjädrarna inte ska gå sönder på en bil som gått 1 500 mil. Men Ford vägrar och säger att garantin har gått ut eftersom bilen är för gammal. Jag ringde också till Ford Sverige, men de ville inte heller stå för kostnaden för det var svårt sätta en bäst före-datum på bilars komponenter.

Nu är jag så förbannad och vill sprida detta till så många som möjligt och berätta vilken dålig service Ford och Hedbergs Bil ger.

Mats, Helsingborg

SVAR: Väldigt många bilmärken har problem med fjädrar som går av på grund av dåligt (billigt) material. Det händer även så kallade kvalitetsmärken. Samtidigt finns det så kallade skitbilar som aldrig har några problem med fjädrarna.

Allt beror på var biltillverkarnas räknenissar sätter ribban för varje enskild modell – de får vad de betalar för. Om Ford skulle byta ut fjädrarna gratis, så skulle de bli tvungna att hjälpa alla andra Fiestaägare på samma sätt – och det har de inte råd med.

Den enda tröst jag kan ge er i fjäderfrågan är alltså att Ford och Hedbergs Bil är i mycket gott sällskap – och att de människor ni har haft kontakt med styrs från högre ort.

Bosse