Birger i Bladåker kan få Saab att flytta

MOTOR

När Saab introducerade nya 9-3 för journalister från hela världen klagade Birger över trafiken.

Han ställde sig mitt i vägen. Det är kanske sista gången Saab visar upp en ny bilmodell i Sverige.

Tio miljoner kronor kostade den första fasen i introduktionen av nya Saab 9-3. Drygt 1 000 biljournalister och 5 000 importörer och handlare från hela världen bjöds till Stockholm för att provköra bilen i sin rätta miljö.

De inkvarterades på SAS-hotellet i Frösundavik, fick köra bil en 25-milaslinga norr ut genom Uppland och sen en kortare slinga dagen därpå, de fick kaffe och macka på den vackra 1700-talsherrgården i Gimo, de bussades på kvällen till Nybroviken, fick lite Stockholmssightseeing och tog ångbåten drygt en timme till restaurang J på Lidingö.

Som grädde på moset fick gästerna ett strålande sommarväder med sol och varma kvällar. Det var rena Sverige-propagandan.

På kort sikt gav introduktionen ett hundratal personer extra sommarjobb, hotell och restauranger fick välbehövliga bokningar under den lugna sommarperioden. Krisdrabbade SAS fick sälja flygbiljetter och statskassan fick in ett antal miljoner i moms och bensinskatt.

På lång sikt gav introduktionen Sverige betydligt mer. Röda stugor i hundratals utländska tidningar ger fin PR för Sverige, och att tusentals Saab-handlare ute i världen upptäcker andra kvaliteter med Sverige än själva bilen i hallen gör att de blir mer sugna på att sälja bilen – vilket ger mer jobb i Sverige. Och så vidare.

Men alla var inte glada. I Bladåker ett par mil söder om Gimo bor Birger intill den lilla länsvägen 675.

I genomsnitt passerar 360 bilar genom byn varje dag (enligt Vägverkets senaste mätning från 2000).

I juli ökade trafiken dramatiskt med drygt 50 stycken nya Saab 9-3 tre dagar i veckan i två veckors tid.

Eftersom Saabarna kom i en rätt samlad klunga mellan halv två och halv tre på eftermiddagen blev det en ansenlig trafik just då. Mätt med Bladåkersmått, i alla fall.

Birger som inte förstod att hans hus ligger vid en allmän väg ringde polisen i Uppsala. Han ville att trafikpolisen skulle stoppa okynneskörningen.

När polisen, trots flera påstötningar, inte ryckte ut, ställde sig Birger själv mitt i vägen och stoppade förvånade utländska journalister.

Till slut kom public service-radion till undsättning. Radio Uppland körde varje timme under en hel dag ett inslag om vansinneshastigheter dygnet runt och P4-programmet Efter Tre hakade på om avgasosande miljösabotörer.

Det kan ju nämnas att dessa båda inslag var undantagen från den kompakta tystnad som den statliga radion och televisionen visat nya Saaben.

Saabs introduktion skiljde sig på ett enda sätt från de närmare hundra andra bilintroduktioner som äger rum varje år; den skedde i Sverige!

De flesta introduktionerna är förlagda till solsäkra trakter kring Medelhavet.

Jag har tidigare kört både Volvo och Saab på samma vägar i franska Provence.

Att Saab och Volvo ska visa sina bilar i Sverige borde vara en självklarhet. Men Saabs erfarenheter av gnälliga rospiggar lovar inte gott för framtiden.

I Sydfrankrike och södra Spanien är lokalbefolkningen glad över att deras döttrar får jobb på hotell och restauranger och deras söner får jobb med att tvätta och transportera testbilar när bilföretagen kommer med sina fyllda pengapungar. Och de inser att utländska journalister med sån makt att påverka folks resvanor är guld värda. De förstår att ta turismen på allvar.

Men inte Birger i Bladåker. Han vill ha det lugnt och skönt runt sin täppa.

Därför åker Volvo till Schweiz för att presentera nya XC90 i augusti. Och Saab överväger redan att inte göra om misstaget att visa bilar i Sverige.

Tack Birger!

Fotnot. Jag har själv mitt

sommartorp intill riksväg 76 två mil från Bladåker. Den vägen trafikeras dagligen av 2 370 fordon (Mätt 1998). Jag har inte ringt polisen än, däremot har jag byggt en bullervall. Den som inte vill ha trafiken inpå får väl flytta in i skogen.

Robert Collin