Förarna skyller ifrån sig

Det handlar nästan alltid om att föraren gjort fel och sedan skyller på att tekniken krånglar.

MOTOR

Robert Collin ber Taleb Ali om ursäkt: "Jag har inte tagit ställning till vad som orsakat olyckan". (2 juli 2003)

Volvons farthållare låste sig, säger Taleb Ali till Expressen och får en helsida. Jag kunde inte bromsa i rondellen, säger en annan svensk i samma tidning. Bilen accelererade fast jag trampade allt hårdare på bromsen, säger fransyskan som körde ihjäl två barn i en liten stad i Frankrike. Klockan var fyra på morgonen och jag höll ut i vägrenen för att släppa förbi en personbil, men jag kom för långt ut, långtradaren skar ner i diket, säger föraren till bryggarbilen i lokaltidningen.

Och så var det råttan i pizzan!

Jag har redan strategin klar: "en hare sprang ut rätt framför bilen", om jag skulle råka köra i diket. På vintern kan det ju bli svårt med obefintliga spår i snön. Då hugger jag till med "en mötande som kom över på fel sida av vägen", om det inte finns några vittnen.

Men elektroniska fel är ju egentligen överlägsna. De är ju så svåra att motbevisa. Inte ens tillverkaren klarar av det utan att lämna kvar lite, lite tvivel.

Råttan i pizzan lever och frodas.

Det började i USA på 1980-talet. Plötsligt skenade Audi-bilarna. Inte alla, men många.

Det hände något mystiskt när föraren la i automatlådans drive-läge. Bilen blev som galen. Att trampa på bromsen hjälpte inte, bilen skenade bara värre ju hårdare man tryckte.

Oftast slutade det lyckligt, men kvinnan som körde rätt ut genom väggen i ett parkeringshus skapade en hel del kaos, inte minst i Ingolstadt där Audi körde den tyska arroganta stilen som aldrig gjort succé utomlands. Försäljningen i USA upphörde nästan helt och har inte tagit sig igen förrän de allra senaste åren!

De skenande Audi-bilarna ledde till att automatlådor fick både hängslen och livbälten. Numera måste man ju hålla foten på bromsen när man för över växelväljaren från parkeringsläge till körläget (då minskar risken att föraren trampar på gaspedalen i tron att det är bromsen...).

Så nu får man skylla på något annat när det är skit bakom ratten, för det är ju det det handlar om nästan varenda gång: föraren gjorde fel och skyller ifrån sig.

Den franska kvinnan kom körande i sin Volvo 850 på huvudgatan i den lilla staden. Plötsligt skenar bilen. Hon bromsar allt hon orkar men ju mer hon bromsar, desto fortare går bilen.

Till slut skenar den upp på trottoaren och krossar två barn mot ett skyltfönster.

Det skedde för fyra år sedan. En fransk domare ville ställa Volvo till ansvar men den tekniska undersökningen av bilen pågår fortfarande.

Hittills har inget tekniskt fel kunnat konstateras.

Även i det senaste fallet, med farthållaren i en Volvo S80 som "låste sig i 110 km/tim", talar allt för att föraren trampade på fel pedal.

Tre män i bilen, motorvägen ligger öppen, det är rätt lugn trafik och för ett ögonblick tappar föraren fokus på själva bilkörningen.

Plötsligt är bilen inne i ett vägbygge och lastbilen framför har bromsat ner farten rejält.

Pang!

Vad fan gör man? Säger att man inte kan köra bil! Nej, man tar till farthållaren eller något annat elektroniskt hokuspokus i bilen som inte går att kolla så noga.

Räkna med att råttan i pizzan ynglar av sig, det brukar komma en hel rad liknande falsarier i snabb följd.

Fast ibland är det sant och då ligger det faktiskt en råttsvans bland smält ost och peperoni.

När jag i november 1998 fick det första samtalet från en olycklig Audi-ägare som inte hade några bromsar tog jag inte larmet på allvar.

Ett halvår senare hade det kommit allt för många liknande berättelser och det visade sig att VW-koncernen faktiskt hade allvarliga bromsproblem.

Samma sak med Chevrolet Corvair i USA på 1960-talet.

Svansmotorbilen inspirerad av Folkabubblan hade farliga köregenskaper. Minsta undanmanöver kunde resultera i en sladd som inte gick att häva. General Motors förnekade problem med köregenskaperna, bara tack vare den envise konsumentjuristen Ralph Nader tvingades GM till korset.

Robert Collin