Debattörer undviker känsliga frågor

MOTOR

Det svenska trafiksäkerhetsetablissemanget valde att förneka problemet.

Med bara ett par veckors mellanrum i somras stack Muhammad-Reza Yahya och jag in en pinne i var sitt getingbo och rörde om.

Jag retade upp 4,5 miljoner kvinnor, plus ett gäng karlar som ryckte ut till deras bistånd.

Muhammad retade upp 2 miljoner invandrare, och alla fina svenskar som ryckte ut till deras försvar.

Muhammad var chef för en Electrolux-fabrik i Iran. När

ayatollorna började kriga mot Irak gick Muhammad med i en freds-rörelse och när den förbjöds tvingades han lämna sitt välavlönade jobb och sin trygga tillvaro, han flydde till Sverige. Här började han plugga, samtidigt som han insåg att han inte var en särskilt bra bilförare.

Hemma i Iran hade det ju gått bra att köra, men inte i Linköping. När han fick jobb som statistiker på VTI, Väg- och transportinstitutet, började han med utgångspunkt från sig själv att forska kring in-vandrares beteende i trafiken.

Resultatet som fick stor uppmärksamhet för ett par veckor

sedan visade att invandrare från svarta Afrika, Nordafrika och

Mellanöstern är inblandade i fyra, fem gånger så många olyckor som svenskar.

Men det svenska trafiksäkerhetsetablissemanget valde att förneka problemet.

Monica Öhman, vd för NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, gammal riksdagskvinna för socialdemokraterna och tidigare ordförande i riksdagens trafikutskott underkände utredningen och sa livrädd för att bli kallad rasist att "man kan inte peka ut en hel grupp så här".

Även integrationsverket valde att stoppa huvudet i sanden.

Att det ska vara så svårt för oss svenskar att se och diskutera flera parallella problem samtidigt. I många år var hastigheten det enda problemet i trafiken. Nu har det fått sällskap av spriten, men att blanda in invandrarna också, nej då börjar det snurra i huvudet.

"Kvinnor kan-debatten" rasar också vidare. Varje dag får jag en hög nya mejl och nu är jag också krönikerad hos biltidningskollegorna.

Jag anar ett visst vankelmod både i chefredaktören Alrik Söderlinds ledare i Auto motor och sport och i Dagge Hogstens krönika i Teknikens Värld. Vad Dagge och Alrik egentligen menar i sina krönikor begriper jag inte riktigt, men jag är ändå glad att de alls bryr sig om diskussionen.

I tidningen Motors osignerade ledare däremot lyser desperationen över vikande medlemssiffror i den gubbiga biliströrelsen rätt igenom.

Dels väljer ledarskribenten att förnedra "tunga kvinnonamn som artisterna Charlotte Nilsson och Camilla Henemark" eftersom de kommenterade mitt påstående i Aftonbladet, dels står det att "Tina Thörner, med många meriter i den absoluta rallyvärldstoppen, ingår i Motormännens kvinliga nätverk Kvinna och Bil". Så trist att ledarskribenten upptäckte de små, små bilderna på Charlotte Nilsson och la Camilla men missade jättebilden på Tina Thörner i samma tidning. Tina var den första som helhjärtat höll med mig om att kvinnor faktiskt kör sämre än män!

När Tina envisades med att instämma i TV4:s morgonsoffa tvingades Nyhetsmorgon kalla in Håkan Matson för att försvara det täcka könet. Så kan det gå när man är rädd att tappa kvinliga tittare/ läsare/väljare.

När tiden var ute i TV4:s morgonprogram sa programledaren att "nu måste vi avsluta diskussionen om kvinnor i trafiken". Jag opponerade mig i sista skälvande sekunden före nyheterna och sa att "den har nog just börjat".

Så här i efterhand kan jag bara ödmjukt konstatera att jag hade rätt.

För övrigt hörde Muhammad-Reza av sig och sa att jag citerat honom fel i Aftonbladet. Så här sa han:

"Jag är bombsäker på att om vi låter tio nyanlända flyktingar göra körkortsuppkörningen med alla 45 momenten kommer ingen av dem att klara detta, ingen blir godkänd."

Jag hade uppfattat honom som om ingen invandrare skulle klara ett enda moment i körkortsprovet. Så illa var det ändå inte.

COLLINS SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om.

Robert Collin