Ägaransvar slår hårt mot hederligt folk

MOTOR

Ägaransvar är ett lockande sätt att öka polisens effektivitet vid fortkörningar.

Försäljningen av Musse Pigg-masker och tomteskägg har ökat rejält med de automatiska kameraskåpen. Nerfällda solskydd eller urmänniskans reflexmässiga hand för ansiktet som skydd är andra lika effektiva metoder att köra för fort förbi plåtpoliserna.

Därför utreder polisen och justitie-departementet om man ska införa ägaransvar för viss fortkörning.

Vid vanlig fortkörning förbi

polisens laser eller polispilotbilar

ska det fortfarande vara föraransvar,

i varje fall om polisen lyckas stoppa fortköraren. Är däremot den

misstänkte fortköraren så snabb

att han smiter från polisen kan

ägaransvar inträda. Då skickar

polisen hem ett inbetalningskort till bilens ägare.

Vid kameraskåpen ska det alltid vara ägaransvar, vilket gör att

polisens utredningsavdelningar inte ansträngs så hårt.

Tankarna kring ägaransvar har gett andra avdelningar inom

polisen nytt hopp om att öka antalet uppklarade brott.

Det gäller i första hand alla typer av brott där stulna bilar används.

Den låga uppklarandeandelen vid "smash-and-grabb-stölder" där

tjuvarna backar in genom den låsta butiksdörren med en stulen bil har varit ett problem i storstäderna där den här typen av brottslighet förekommer.

Oftast står den stulna bil som

använts som murbräcka kvar vid brottsplatsen medan tjuvarna redan försvunnit med stöldgodset i en annan bil när polisen kommer fram.

Rikspolisstyrelsen överväger nu att införa ägaransvar även vid denna typ av brottslighet, får man inte fast

tjuven, vilket är det vanliga, sätter man dit bilens ägare.

Även vid rån är ägaransvar ett lockande sätt att öka polisens effektivitet. Vid grova rån hittar polisen

oftast den stulna rånarbilen helt utbränd ett par kilometer från brottsplatsen medan rånarna själva fort-sätter flykten i en annan bil. Även här skulle ägaransvar underlätta polisens arbete väsentligt.

Poliser jag varit i kontakt med säger att "bara fantasin sätter gränserna för hur långt ägaransvaret kan sträckas".

Som exempel nämns att stulna

vapen ofta används vid rån -

vapnens ägare, oftast försvaret - är skyldiga med det nya synsättet.

Världen blir helt enkelt lite säkrare med ägaransvar. Säkrare och dessutom billigare eftersom polisen inte behöver ta av sina knappa anslag för att försöka få tag i förövarna.

Att en vidare användning av

ägaransvaret lockar polisen är lätt att förstå. Faktum är att andelen oupp-

klarade fall av fortkörning är synnerligen liten, för att inte säga bagatellartad, jämfört med uppklarande-procenten vid alla andra typer av brott.

Villainbrott och personrån för att inte tala om ekonomisk brottslighet ligger skyhögt efter fortkörningen. Cigarrett- och narkotikasmuggling, olovlig införsel av dopingtabletter, ja alla typer av brottslighet har en lägre uppklarandeprocent än fortkörning förbi de automatiska kameraskåpen.

Att ägaransvar överhuvudtaget kommer på tal vid just fortkörning beror naturligtvis på att bilägarna till övervägande delen är hederliga, skattebetalande familjeförsörjare med fast bostad och deklarerad

inkomst. Personer som är lätta att lagföra och som betalar sina fort-körningsböter utan bråk. Just såna människor som du och jag.

Såna som behöver sitt körkort för att klara sitt jobb, antingen för att

använda bilen i jobbet eller för att ta sig mellan hemmet och arbetsplatsen.

Om polisen lyckas övertyga

politikerna att införa ägaransvar för fortkörning är det trots allt tomtemask som gäller, och sen direkt anmäla bilen stulen!

För inte kan väl en rättsstat som Sverige skilja mellan en stulen bil i ett väpnat rån och i en fortkörning?

Antingen ägaransvar vid all brottslighet, eller inte vid någon!

Varning: Vissa delar av krönikan är ren lögn, ironi eller spekulativt undergrävande verksamhet.

Grusbilar! Antingen har de så fint material på flaket att man

blästras när man

ligger bakom, eller så rasar det storsten ner på vägen.

Lastbilschaffisar som blir prinsessan på

ärten om man råkar blända av en sekund för sent, då får man långtradarens alla

tiotusen watt

i ögonen.

Alla lastbilsförare

som svänger ut på vägrenen när man

vill köra om.

COLLINS SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om.