Vad väntar ni på, Saab? Sätt igång och sälj!

MOTOR

Kina är på väg att bli största billandet i världen. Snart konsumerar kineserna fler bilar än amerikanerna. Och cabben är den optimala statussymbolen.

Jag var där en vecka före påsk och räknar mig numera som expert på kinesisk kommunikation.

Mitt första möte med Kina var den toppmoderna och effektiva flygplatsen strax utanför Shanghai.

Formaliteterna gick snabbt och sen var det bara att välja transport in till stan. Tåget, taxi eller buss.

Tåget är världens snabbaste, över 400 km/tim, och svävar ett par centimeter upp i luften med hjälp av magnetism som också för tåget framåt.

Taxi är billigare. Bilarna är alla av märket Volkswagen och modellerna är gammal Santana och lite äldre Santana.

Den äldsta Santanan är en variant av Passat. Den lite nyare Santana har modellnamnet 2000 och har Passat-teknik men en helt egen kaross, som inte ser särskilt bra ut.

Det fick bli buss, en buss som tog oss raka vägen till hotellet och som kostade 30 kronor per person.

Billigast!

Chaffisen styrde ut på motorvägen och la sig till rätta i vänsterfilen.

Just vänsterfilen var speciellt populär, därför fick alla omkörningar göras i högerfilen, men ingen verkade speciellt upprörd.

De som hade riktigt bråttom fick ta till vägrenen. Där låg det aldrig någon och bromsade.

De som körde om i vägrenen var de nyrika i sina BMW och Mercedes, aldrig yrkestrafiken, den låg i maklig lunk i vänsterfilen.

Privatbilismen håller precis på att explodera i Kina men fortfarande är nästan alla personbilar taxi, även i Shanghai som är Kinas mest utvecklade och moderna stad.

Volkswagen som verkar ha en marknadsandel på minst nittio procent med alla sina Santana-bilar och sin stora fabrik i Anting utanför Shanghai har ett gigantiskt försprång nu när alla kineser ska ha bil.

Polo och Golf är favoriterna bland de unga kvinnorna och färgen ska vara ärtgrön eller illgul.

Volkswagens nya statusbil är Santana 3000 som är den nuvarande Passat-modellen i en förlängd version.

Medellängden för kineser i Shanghai är väl 165 cm, så man kan undra vad de ska ha det extra benutrymmet i baksätet till.

En annan tillverkare som varit länge i Kina är General Motors som också har sin fabrik utanför Shanghai.

Populäraste jänkaren bland de nya bilburna kineserna är en fyradörrars Buick i Volvo S80-storlek.

Men högst i status står BMW. Nya 5- och 7-seriebilar är uttrycksfulla apostrofer bland alla Folkorna.

De kinesiska lastbilarna är klarblå och ser ut att vara stöpta i samma form sen 1965. De är rätt små och välskötta.Volvolastbilarna är gigantiskt stora och vita och alldeles nya.

Under en veckas vistelse i och utanför Shanghai såg jag fyra Volvo personbilar. En med svenska flaggan viftande på höger framskärm, den svenske konsuln kanske, en 945 och ett par S80.

Den enda Saaben prydde omslaget till en cd med bilmusik, "Music of Car"! Det var den nya cabben som tydligen är den optimala statussymbolen i Kina. (Vad väntar ni på i Trollhättan? Sätt igång och sälj!)

Bilförsäljningen är i sin linda men redan nu är Kina världens tredje största bilmarknad. Nästa år beräknas Kina bli nummer två och sen dröjer det inte länge förrän kineserna konsumerar fler bilar än amerikanerna.

Men det kommer att ta lång tid innan bilen slår ut cykeln. Vanliga hederliga enväxlade cyklar är det dominerande transportslaget i Kina. Ibland med en tungt lastad kärra på släp, ibland med en hopplöst stor last på pakethållaren. Men oftast med en person på väg någonstans, i kostym eller dräkt och portfölj i handen.

Trehjuliga tuk-tuk används för lite mer skrymmande prylar, eller varför inte en massa last och ett par personer ovanpå alltihop. Elegantast i stan är de som susar fram ljudlöst på sina nya fina elmoppar.

Än så länge känner kineserna varken till bilbälte i baksätet eller cykelhjälm. Men det kommer också. Kineserna lär sig snabbt och de som inte tar Kina på allvar kommer att få bekymmer.

SIGNALER

Collin vet när det slår om

Robert Collin