Måste någon dö innan Ford backar?

MOTOR

Så inträffade den till slut, Ford C-max-olyckan som vi varnat för.

Det är säkert inte den första, men det är den första vi får kännedom om. Och även den här kraschen skulle ha avskrivits som "mänskliga faktorn" och gömts undan i statistiken om inte en tipsare ringt Aftonbladet.

För det var inte ett förarfel den här gången.

Orimligt krav

Visst, Hans som körde slarvade ett ögonblick när han tittade efter äpplet han skulle ta till mellanmål. Men i hans Volvo S 40 är det inget problem.

De flesta bilar är konstruerade som Volvon och tillåter någon sekunds avbrott i fokuseringen på själva bilkörningen.

Men inte en rallybil som Ford C-max. Den kräver total uppmärksamhet hela tiden. Och det är ett orimligt krav på en vanlig bilförare.

Men fortsättningen är ännu värre.

Jag analyserade olycksplatsen tillsammans med Linköpingspolisen i går morse.

Hårt packat grus

Gruset som Hans körde ut i är hårt packat och nästan i nivå med asfalten.

Vilken annan familjebil som helst skulle klara av att köra en sekund med vänster hjulpar i det gruset utan problem.

Men den extremt känsliga C-max räckte det för att sätta i gång en serie sladdar som till slut blev omöjliga att häva.

Ford C-max har körglada egenskaper som en rallybil, men vänder sig till barnfamiljer och pensionärer.

Det fungerar inte. Måste någon dö innan Ford stoppar försäljningen, tar tillbaka redan sålda bilar och bygger om chassit?

Robert Collin