General Motors våldtar Saab

MOTOR

Nu har GM bestämt att utvecklingen och tillverkningen av nästa 9-5 flyttas till Detroit. Det är ett beslut som påverkar Saabs framtid - och Sveriges.

En nödtorftigt uppsminkad Subaru Impreza, en bil med rötter i 1980-talet, blir Saab 9-2X och ska locka in unga

amerikanska köpare i Saabhallarna. Den bilen blir många köpares första möte med Saab, men hur sugna är de efter ett par år i Saabarun att byta upp sig till en 9-3?

En lika hafsigt kamouflerad

Chevrolet Trail Blazer blir

Saab 9-7X.

Skämtar dom med oss, dom som bestämmer över Saab där borta i Detroit? Ett lastbilschassi, byggt på två balkar av samma typ som järnvägsräls och med främsta egenskap att inte knyckla ihop sig om ett annat fordon skulle råka komma i vägen blir Saabs nya stadsjeep.

Nästa generation 9-2X som

kommer om fyra år ska baseras på nästa generation Subaru Impreza som redan är färdig i stora drag.

Visst hinner Saaben få en egen

kaross och egen inredning, men egenskaperna är i princip spikade. Och de blir mer Subaru än Saab.

Samma sak med den planerade stadsjeepen 9-6X. Den ska baseras på den kommande Subaru Forester som också den är i princip färdig-konstruerad.

Att göra en riktig Saab av den bilen blir inte heller lätt.

Men det här är inte det värsta. Jag kan acceptera att Saab inte har råd att utveckla en egen 9-2X, 9-6X eller 9-7X.

Det värsta, fram till i dag, är att nya Saab 9-5 ska baseras på en

Cadillac. Bilen som ersätter 9-5 år 2008 ska utvecklas och byggas i

Detroit, blir bakhjulsdriven och får amerikanska motorer.

Beslutet som är fattat i största hemlighet och som inte ska

bekräftas officiellt på flera år

innebär slutet för Saab som

självständig biltillverkare.

Jag skrev om planerna på att bygga nästa 9-5 i USA redan i januari. Då reagerade knappt någon. Förmodligen för att tanken var så

svindlande osannolik att ingen tog den på allvar.

Då skrev jag om dragkampen

mellan Saabchefen Peter Augustsson och Bob Lutz, General Motors andre man och företagets högste

produktchef.

Bob Lutz hade berättat för mig att han gärna ville se ersättaren till Saab 9-5 bakhjulsdriven, men att beslutet inte var hans utan GM Europe"s.

I dag är Bob Lutz inhoppad chef för GM Europe... Och han dröjde inte med att fatta det för Saab och Sverige ödesdigra beslutet.

Nya 9-5 skulle kunna byggas på nästa generation av Epsilon-bottenplattan, den plattform som nuvarande 9-3 byggs på.

Då skulle bilen utvecklas av Trollhättans tekniker i samarbete med Opel i Tyskland och Chevrolet i USA. Det skulle bli en framhjuls-

driven bil, en genuin Saab som succén 9-3 som ju är utvecklad på samma sätt. En bil med föraren i centrum, med underhållande samtidigt som trygga och förutsägbara köregenskaper.

Bob Lutz förslag var att bygga nya 9-5 på den bakhjulsdrivna Zäta-plattformen. Det är den som ska bära upp Cadillacs kommande medelstora modeller. Och så blir det nu.

Visst kan Saabs chassitekniker, rent teoretiskt, vara med och utveckla den bilen också. Men i Trollhättan har man ingen erfarenhet av att utveckla bakhjulsdrivna bilar. Därför hamnar jobbet i Detroit.

Och visst kan Trollhättan, rent teoretiskt, bygga bakhjulsdrivna bilar. Men hur stor är den chansen när högste GM-chefen Rick

Wagoner i flera år pratat om problemen med att bygga bilar i Sverige med sin dyra krona i förhållande till den billiga dollarn?

Nej, det är allvar nu. Som jag ser framtiden kommer Saab att tappa

sina duktigaste bilutvecklare när kronjuvelen 9-5 flyttar ut från Trollhättan. Och vilka ska då utveckla nästa 9-3? Ett b-lag?

Saabs framtida modeller kommer att innehålla allt mindre som är

genuint för Saab, de blir mer Opel, mer Chevrolet, Cadillac och Subaru. Till slut kommer inte mer än

emblemet att skilja Saab från

konkurrenterna inom GM-koncernen.

Kanske finns det en liten chans att riva upp beslutet, men då är det bråttom. Att komma och

gråta om tre år, när planerna är officiella, är för sent.

Mejla därför till Saabchefen peter.augustsson@se.saab.com och till GM-Europe-chefen bob.lutz@gm.com

och kräv att nästa Saab 9-5 ska utvecklas och byggas i Sverige.

att man inte orkar

engagera sig.

tillbakablickande

engelsman är

intresserad av de dekaltrimmade

Oplarna.

aldrig förr.

Robert Collin