GM-legenden gör bara bilar som ingen vill ha

MOTOR

Buick Lacrosse och Pontiac GTO illustrerar tydligt

Lutz förtjusning för 1960-talet. Dessvärre delas den inte av köparna, försäljningen är en total katastrof.

Saab 9-2X ser ut att bli samma flopp.

Efter fyra fullmatade dygn tillsammans med General Motors högsta ledning sitter jag nu på planet till bilsalongen i Paris. Fyra dygn med ständiga samtal om framtiden, ekonomin, Trollhättan, Saab, bakhjulsdrift, identiteten, Subaru, rambyggen"

Hela, verkligen hela ledningen för GM var där. De ledande ekonomerna, formgivarna, teknikerna och Rick Wagoner och Bob Lutz i spetsen.

Bob Lutz tackade för alla mejl han fått från Aftonbladets läsare.

- Jag tror att jag svarat på 350 mejl, sa Lutz som aldrig tidigare fått ett mejl på sin hemliga mejladress från någon vanlig människa.

- Jag svarade alla rätt lika, fast kanske mer kortfattat efter de första femti, sa han. Jo, jag skrev att dom inte ska lita på en vänsterblaska ("left wing rag") som Aftonbladet, och inte tro ett ord på det du skriver".

Ändå var det ingen GM-chef som dementerade Aftonbladets påståenden om att GM flyttat all Saabtillverkning från Trollhättan före 2010.

Inte ens Saabchefen Peter Augustsson, numera reducerad till en marionett utan makt, ville dementera.

GM som är världens största bil-tillverkare med basen i USA har skapat allianser och köpt företag i hela världen de senaste tio åren. GM äger delar av Fiat, Subaru, Suzuki, Isuzi och Daewoo. General Motors äger sedan länge Opel och Vauxhall i Europa och Holden i Australien. Och Saab sedan 15 år.

Och överallt är det enligt GM för många som bestämmer och värnar om sitt, för stora fabriker på halvfart och för dålig ekonomi.

Fram till nu har alla på sitt håll i världen försökt förverkliga sina idéer och hoppats på mera pengar från GM när affärerna går dåligt.

Slut på det nu. För Europas del betyder det att varken Opel eller Saab har någon egen exekutiv ledning längre, besluten tas av GM Europa med säte i Zürich. Där är GM-räven Fritz Henderson högste chef med förre Opel-chefen Carl-Peter Forster som närmaste man.

Bob Lutz är en legend inom bilindustrin. Han är den gamle marinsoldaten som räddat Chrysler och Ford och som nu ska rädda General Motors. Men frågan är om han inte förlorat sina övernaturliga gåvor.

Hans bidrag hittills till GM är glidaren Buick Lacrosse och muskelbilen Pontiac GTO vilket tydligt illustrerar hans förtjusning för 1960-talet. Dessvärre delas hans fascination inte av köparna i USA, försäljningen är en total katastrof.

Saab 9-2X, som också är Bob Lutz bidrag till mänskligheten, ser ut att bli samma flopp. Den blygsamma försäljningen på 7 000 bilar per år som Saab kalkylerat med ser ut att bara bli hälften så stor. Augustiförsäljningen låg på 450 bilar. Nu sänker man priset, men problemet är ju att ingen vill ha en Subaru Impreza med Saabgrill och extra högt pris.

I Detroit i januari är det dags för nästa lutzifikation; stadsjeepen 9-7X som baseras på den rambyggda trucken Chevrolet Trail Blazer. Säljstart i USA under våren, men 9-7X lär gå samma öde till mötes.

Om fem år ser med all sannolikhet Saabs modellprogram ut så här:

Nya 9-5 (2008) är utvecklad i Australien men byggs i USA. Den är bakhjulsdriven och större än i dag.

Nya 9-3 (2009 eller 2010) är utvecklad i Rüsselsheim där den också byggs. 9-3 får en egen kaross och egen interiör, men kvalitetskänslan blir sämre än i dag och egenskaperna liknar Vectra.

Nya 9-2X (2007) och stadsjeepen 9-6X (2006) är utvecklade i Japan av Subaru. Kaross och interiör får Saab-design men egenskaperna är Subaru. Boxermotorer, ingen diesel på flera år. Jeepen byggs i USA, 9-2X i Japan.

Att Saab flaggas ut från Sverige är inget problem för trovärdigheten enligt GM. Saab förblir ändå Saab.

- En utlänning kan till och med ha lättare att finna det genuint svenska än en svensk, säger tysken Carl-Peter Forster.

Och Trollhättingarna? Tja, de kan ju bygga alla vägar och järnvägar till stan som Göran Persson och Leif Pagrotsky gett ett halvt löfte om. Som bilbyggare har de snart gjort sitt.

Robert Collin