En jänkare är inte en europé - vem försöker de lura?

Tror bilindustrin att vi är helt dumma?

MOTOR

D

en svenska Honda-importören skriver i sina annonser att Honda Civic valts till Årets Bil i USA. Tanken är förstås att den svensk som funderar på en ny bil ska bli mer sugen på en Civic.

Jag ringde till importören i Sverige och frågade om det verkligen är samma bil.

– Nja, men instrumentbrädorna är ganska lika. Och en del komponenter...

Två helt skilda bilar, alltså. En utvecklad i Japan för den inhemska marknaden och USA, en utvecklad för Europa. Men samma namn.

Lurigt? Jo, visst, men Honda är inte ensam om att tänja på sanningen för att kränga bilar.

De svenska Hyundai- och Subaru-importörerna brukar skicka ut pressmeddelanden när någon av deras modeller får bra resultat i amerikanska krockprover. Och vi citerar flitigt. Men är det samma bil?

Jag har ringt och frågat ett par gånger, men slutat med det, för varken Hyundai- eller Subaru-importörerna har kollen. Eller så mörkar de.

Visst ser de ut som samma bil, Hyundai- och Subaru-modellerna som säljs på båda sidor Atlanten, allt man ser är identiskt. Men just de här tillverkarna hör till dem som optimerar krocksäkerheten för olika marknader.

En extra balk i en dörr, och ett stag under motorhuven, allt för att klara nationella prov utan att höja kostnaden på bilar som säljs på andra marknader.

Hederligt? Inte riktigt.

En variant på samma tema är ju de tillverkare som inte säljer bilar i USA. Renault, bästa poängplockaren i Euro Ncap, Citroën och Peugeot snäppet efter. Ingen bryr sig om de särskilda krav som ställs i USA, förmodligen skulle bilarna inte ens godkännas i USA med lägsta tänkbara säkerhetsstandard.

Säkrast i Euro Ncap, men underkända i USA.

Det är sånt vi inte brukar läsa om. Inte i annonserna, i alla fall.

Tillverkare som Audi, BMW, Mercedes, Saab eller Volvo som säljer bilar i hela världen måste vara bra överallt. Men är det identiska bilar på alla marknader?

Det var inte länge sen som Volvobilar för USA var säkrare än de som såldes i Europa, för att kraven i USA var högre. Tacka Euro Ncap för att dagens Volvobilar är lika säkra i hela världen.

(Men när det gäller miljö finns inget gemensamt paraply; Kalifornien har världens strängaste miljökrav och från början hade Saab 9-3 en gemensam – och supertät - bränsletank på alla marknader, nu har ekonomerna bestämt annorlunda.)

Härom året presenterade Toyota tre nya Corolla. En femdörrars halvkombi, en kombi och en högbyggd Verso.

Men var det samma bil?

Inte alls, trots att Toyotas svenska representanter envist påstod det.

Femdörrarsbilen var utvecklad i Europa – och för Europa, det vill säga för att klara våra säkerhetskrav och våra krav på fina, säkra köregenskaper.

Kombin och Verso hade utvecklats i Japan – för den japanska marknaden där trafiken smyger fram i farter långt under 100.

Att bilarna hade helt skilda karaktärer stod klart vid den allra första provkörningen, ändå envisades Toyota med att bilarna hörde till samma familj.

Men verkligheten kom ikapp, redan efter ett drygt år ersattes Verso av en betydligt bättre Verso, och även kombin försvann hem till Japan.

Snart introduceras Honda Civic med hybriddrift i Sverige. Är det samma bil som just fått fina recensioner för sina vägegenskaper? Inte alls. Hybridmarknaden är störst i Japan och i Kalifornien, därför är det den bil som även i övrigt anpassats för Japan och USA som fått hybriddrift.

-

+