Volvo döljer farlig brist med antisladdsystem

MOTOR

Uttalandet är så förvånande att jag frågar en gång till. Men jag hörde inte fel. Stefan Svensson, ansvarig för chassit på nya Volvo C30, menar det han säger: ”Bilens köregenskaper bygger på esp” (elektroniskt antisladdsystem). ”Det

är därför vi valt att inte kunna koppla ur antisladdsystemet”, lägger han till.

Det han menar är att Volvo övergivit sin filosofi med tryggt understyrda,

stabila köregenskaper och börjat bygga bilar med instabila egenskaper, egenskaper som är så lömska och farliga att de måste tyglas med elektroniska hjälp-medel.

En jämförelse med stridsflyget är frestande. Viggen och alla tidigare stridsflygplan hade ”stabila” flygegenskaper vilket (med nutidens mått) gjorde dem lite långsamma i reaktionerna. Jas Gripen däremot är medvetet byggt med instabila flygegenskaper, vilket gör att det reagerar betydligt snabbare. Det kan manövreras och styra undan snabbare än de äldre planen.

Nu bygger alltså Volvo bilar enligt samma principer, för att ge bilarna snabbare reaktioner.

Inom stridsflyget krävs de snabba reaktionerna för att kunna vinna en strid. Hos en ny bilmodell krävs (?) de snabba reaktionerna framförallt för att tillfredställa grabbiga

biljournalister. För utan biljournalisterna på sin sida

vinner man inte slaget om bilköparna.

Ett instabilt flygplan som

Gripen reagerar snabbare än någon mänsklig hjärna. Därför är planet omöjligt att flyga utan datorhjälp.

Gripen har en avancerad

dator som tolkar pilotens spakrörelser och överför dem till rodren. Men eftersom en dator kan slås ut har Gripen ytterligare två parallella datorsystem som backup vid ett datahaveri.

Gripens piloter har dessutom kvalificerad utbildning just på det planet och planen får en grundlig

service med korta intervall. Och skulle ett enda plan uppvisa ett tekniskt problem blir de andra Gripen-

planen stående på marken tills problemet är löst.

Det är alltså skillnad mellan stridsflyg med rigorösa säkerhetsföreskrifter, och massbilism på allmän väg. Men det har den nya generationen entusiastiska chassitekniker på Volvo inte förstått.

För Volvo-bilarna körs inte bara av körglada biljournalister och andra professionella förare utan framför allt av personer med rätt grund utbildning, som sällan har testat anti-sladdsystem eller ens vet hur de låsningsfria bromsarna fungerar. Bilarna är sällan på service och ju äldre bilarna blir, desto vanligare blir det att de dyra elektroniska systemen inte fungerar.

Det är en månad sedan jag varnade för C30-modellens köregenskaper på halt väglag. Aftonbladet gjorde som allra första tidning ett riktigt vintertest med den nya omhuldade ungdomsbilen. Och köregenskaperna på snö och is var en katastrof, bilens bakdel halkade fram och tillbaka på vägen.

Visst, C30 har antisladdsystem som standard och det går, som Stefan Svensson säger, inte att koppla ur. Men systemet tillåter alldeles för yviga sladdar innan det griper in (ett medvetet val, för att inte grumla ”körglädjen”).

Och ännu allvarligare, antisladdsystemet kommer att gå sönder långt innan bilen körs till skroten. Det betyder att många Volvobilar som rullat upp emot tio år kommer att ha trafikfarliga egenskaper i halka utan att förarna förstår det.

Ett Gripen-plan utan datorhjälp störtar obönhörligt. Volvo C30 utan antisladdsystem kommer att sladda av vägen.

När Volvo dröjde med att införa esp som standard

i mitten av 1990-talet försvarade jag det beslutet

eftersom Volvos chassin var så trygga även utan anti-sladdsystem. Samtidigt kritiserade jag Ford som sålde den vilt sladdande Ford C-Max utan antisladdsystem.

Nu bygger Volvo lika sladdgiriga bilar som Ford, och skyler över bristerna med esp. Det är en farlig utveckling som kan rasera förtroendet för Volvo som en säker bil.

Sänkt fart till 70 - en usel idé

Robert Collin