”E4 genom Norrland är ett lapptäcke”

Robert Collin om hur olyckorna i Norrland kan undvikas

MOTOR

E4 genom Norrland är ett lapptäcke. Ena kilometern är det väg från 1960-talet, nästa en ombyggd sträcka med vajer, sen i bästa fall en liten bit fyrfilig motorväg. Och sen 70 eller 50 genom ett samhälle.

E4, Europaväg 4, är Sveriges pulsåder. Från Helsingborg till Stockholm börjar det likna riktig väg med motorvägsstandard nästan hela sträckan. Essingeleden genom Stockholm är ett sorgebarn, men sen knappt ett år är det säkert ända upp till Gävle. Äntligen.

Men sen börjar lapptäcket.

Vägverket bygger en stump här och en stump där, men pengarna saknas för det helhetsgrepp som behövs både för att undvika allvarliga olyckor här.

Nu är sträckan Enånger - Hudiksvall äntligen påbörjad, sex år efter förre näringsministern Björn Rosengrens ursprungliga plan, men norr om Hudiksvall, förbi Jättendal och upp mot länsgränsen till Västernorrland ser det dystert ut. Där är de allvarliga olyckorna en bit av vardagen.

Jag kör där minst en gång i månaden. Det borde politikerna i riksdagen också göra.

Sverige betalar EU-pengar för att bygga breda säkra motorvägar i södra och östra Europa. Näringsminister Maud Olofsson säger att hon är stolt över att Sverige är med och bygger infrastruktur i Sydeuropa och i de nya EU-länderna i öst.

Jag har kört på de nya fina EU-finansierade supermotorvägarna i avfolkade delar av sydvästra Spanien, och jag har kört på säkra, fina motorvägar som Tyskland med egna pengar bygger i gamla öst.

Och jag har kört på livsfarliga vägar i Sverige med alldeles för mycket trafik.

Jag minns inte hur många allvarliga olyckor jag sett på E4 genom Norrland. Men de är många.

Och de känns så onödiga.