Varför tvekar svenska regeringen om Saab?

MOTOR

Klockan 23.00, svensk tid, tisdag den 17 februari, när börsen på Wall Street stängt, kommer ödesbeskedet för Saab.

Då lägger General Motors fram sin överlevnadsplan för den amerikanska kongressen.

Självklart kan GM-chefen Rick Wagoner inte säga att delar av stödpaketet som kongressen och senaten godkände i fredags ska gå till GM:s fabriker i Ryssland,

Kina, Australien, Tyskland, Sverige och många andra länder. Pengarna måste stanna i Amerika.

Men det är inte heller rimligt, och ingen begär det, att han ska lägga ner all verksamhet utanför USA.

Ryssland och Kina är GM:s största tillväxtmarknader, även om de går med förlust just nu. Australien är nästan ”hemmamarknad” och Opel i Tyskland visade vinst före finanskrisen.

Saab är sorgebarnet med förlustresultat år efter år.

Men trots krisen har det kanske aldrig sett bättre ut för Saab.

Den urgamla 9-5 ska ersättas redan i höst, den lilla stadsjeepen 9-4X är klar för produktion och den äventyrsbetonade 9-3X visades för ett par dagar sedan.

Den börjar byggas i Trollhättan i sommar.

GM-chefen Rick Wagoner använde uttrycket ”carving out” när jag träffade honom i januari. Han sa att GM måste ”karva ur” Saab ur General Motors. Saab måste bli självständigt med egen bokföring, inte en integrerad del av GM.

Men någon nedläggning var det inte tal om enligt Wagoner.

Problemet med en nedläggning är inte bara katastrofen för Trollhättan, för hela Västsverige och– i förlängningen även för Volvo. För Rick

Wagoner är inte sentimental.

Nej, det handlar minst lika mycket om förväntade skadeståndskrav från Saab-handlare runt om i världen (nedläggningen av GM-märket Oldsmobile har kostat General Motors miljarder i skadestånd).

Och om att GM:s satsning på nya Saab-modeller ska börja ge pengar tillbaka redan nästa år.

I Tyskland har förbunds-kansler Angela Merkel lovat bilindustrin miljardlån. Sarkozy i Frankrike är inne på samma linje. Varför tvekar den svenska regeringen?

Svårt att förstå. Kanske för att regeringen leker katt och råtta, och hoppas slippa att gå i borgen för ett miljardlån från EU. Kanske av ideologiska skäl: man tycker att företagen ska klara sig själva.

Men jag kan aldrig tro att regeringen lämnar Saab åt sitt öde. Visst, Saab är inget stort företag. Det har ”bara” 4 700 anställda i Sverige.

Men Saab är mycket större än antalet anställda.

Saab är en bärande del av den svenska bilindustrin. Om regeringen inte tycker att Saab är värt att bevara – vem tycker då att Volvo, som också går med förlust just nu, borde finnas kvar?

Och hur går det för med Scania och Volvo lastvagnar? Och med den stora svenska underleverantörsindustrin?

140 000 personer jobbar inom den svenska bilindustrin och bilarna står för 15 procent av den svenska exporten.

Och det handlar om ett kunnande inom fordons- och miljöteknik som för alltid kan gå förlorat.Saab är ett litet företag. Som sällan gått med vinst. Men som behövs för att hålla det svenska teknikmaskineriet igång.

Utan Saab stannar Sverige. Och då kan det vara för sent.