Varför ska en snål diesel straffskattas?

MOTOR

Svensk miljöpolitik har som främsta mål att visa resten av världen att vi i Sverige är bäst och duktigast.

Miljödebattörerna hetsar myndigheter och politiker till ogenomtänkta lagar som inte leder någonstans, utom till problem både för industrin och oss konsumenter.

Och bilisterna är värst utsatta.

När hela Europa satsade på dieselbilar hade vi straffskatt här hemma. Och när ingen annan i Europa trodde på etanol som miljöbränsle var vi tvungna att hårdsatsa just på – etanol.

Och nu är det dags för en ny miljöproposition. Med samma ogenomtänkta miljöbilsklassning som tidigare. Etanolbilar miljöklassas, även om de drar 1,4 liter milen, och även om bilisterna tankar bensin, vilket de gör när det är billigare.

120-gramsgränsen är kvar. Under den gränsen är även bensin- och dieselbilar miljöklassade. Det är bra.

Men varför straffas bilar som med dagens teknik inte har en chans att komma ner till 120 g CO² per kilometer men där tillverkarna visar att de gjort sitt yttersta?

Alla kan inte köpa en småbil. Många familjer behöver en större bil och då straffas de direkt med hög årlig dieselskatt och med höjd skatt på bränslet.

Hela Europa vet att diesel är ett effektivt, rent och snålt bränsle och att motorerna bara blir snålare.

Men i Sverige ska dieseln straffas även i fortsättningen.

Läs testet här intill. Där kör jag en hybridbil, en sådan som Maud Olofsson kramar så fort hon kommer åt. Den är dyr, trång och framförallt törstig med en verklig förbrukning runt 0,6 liter milen. Men den har de allra största skattesubventionerna. Medan en diesel som är snålare vid verklig körning straffbeskattas.

Någon som förstår?

Det rimliga är ju att propositionen omarbetas så att det blir en relativt mjuk övergång vid 120 gram.

Regeringen borde också signalera hur den ställer sig till etanolen. Alla vet att E85 är en återvändsgränd eftersom motorerna är på tok för törstiga.

Dessutom kan etanolproduktionen visa sig negativ för klimatet. Och då är vi inte så duktiga längre.

FAKTA

Sagt på bloggen

Färdigsaltat!

I Älvdalens kommun har man slutat salta helt. Vintervägarna är oftast helt perfekta med en sträv och ruggad yta som ger perfekt fäste för vinterdäcken.

Polerad blankis

Salta är dom überduktiga på. Har haft isgata här i Skåne ett antal gånger i vinter – snö+salt=saltvatten som sedan spädes av mer smältande snö och till sist blir det blankis, polerad av dubbfria däck.

Tyck till i Collins blogg!