Men det är 9-3 alla egentligen väntar på

MOTOR

Beijing Automotive är en av Kinas största biltillverkare. Men kvaliteten är låg och nu vill kineserna lära sig av Saab.

Om allt går i lås ska nästa 9-3 byggas både i Trollhättan och i Peking.

Saab-chefen Jan-Åke Jonsson och Christian Koenigsegg håller hov på bilsalongen i Frankfurt, men de ligger lågt. De vill inte störa förhandlingarna med General Motors och kinesiska Beijing Automotive.

Och de säger ungefär samma saker som vi redan hört.

Men Aftonbladet kan avslöja att allting handlar om nästa generation Saab 9-3. När Saab klipper banden till GM släpper man också planen att bygga nästa 9-3 på samma teknik som nya Opel Astra. I stället ska bilen baseras på nuvarande Saab 9-3 och den så kallade Epsilon-plattformen.

Och det är ingen nackdel. Tekniken är bra och kan förbättras ytterligare.

Beijing tillverkar en miljon bilar per år, men i eget namn handlar det mest om lastbilar och entreprenadmaskiner. Personbilarna är förra generationen Mercedes E-klass och äldre modeller av Hyundai som tillverkas på uppdrag av tyskarna och koreanerna.

Men nu vill Beijing alltså bygga en egen bil, och den ska vara modern, inte förra generationen. Vilket är känsligt för GM, som ogärna vill släppa iväg den senaste tekniken till Kina.

Men de kinesiska köparna blir mer kräsna och de ställer snart krav som liknar våra i Europa, bilarna ska vara säkra, snåla och komfortabla.

Hittills har kineserna gärna köpt riktigt stora bilar, men nu kommer mellanklassbilarna starkt. Därför ska nya 9-5 inte byggas i Kina. Det är nya 9-3 som kineserna är ute efter. Om allt går vägen är den bilen klar om fyra, fem år.