Plan B räddar märket

MOTOR

Tisdagen den 24 november, Koenigsegg backar ur Saab-affären och media halar flaggan i Trollhättan på halv stång.

Men Aftonbladet avslöjar att kinesiska Beijing är lika intresserat av Saab som någonsin och att amerikanska finansbolaget Merbanco visar nytt intresse.

Merbanco var med och bjöd på Saab redan i somras men dumpades av GM till förmån för Koenigsegg.

Nu har det snart gått en vecka av hopp och förtvivlan och i morgon ska Saabs framtid upp på General Motors styrelsemöte i Detroit.

GM har tidigare sagt att man tar sin hand ifrån Saab vid årsskiftet. Om det beslutet står fast är Saab sannolikt utom all räddning.

Men en konkurs blir dyr för General Motors. Dyr och dessutom en prestigeförlust som spiller över på Opel.

Om det finns en räddningsplan B för Saab kommer GM alltså att driva företaget vidare tills affären är klar.

En nygammal spekulant på Saab är amerikanska finansgruppen Renco med ägaren Ira Rennert, bland annat känd för flera miljöskandaler i Nord- och Sydamerika. Han är knappast rätt man att rädda Saab.

Kinesiska Geely, som ju bjuder på Volvo just nu, har nämnts i spekulationerna, men Geely har varken varit i kontakt med Saab, GM eller regeringen den senaste veckan.

Det mest sannolika scenariot är att Merbanco träder in i Koenigsegg-gruppens ställe med Beijing Automotive kvar som partner.

Då skulle man kunna återanvända det mesta av det som Koenigsegg förhandlat fram. De omtalade 86 avtalen med GM är redan förhandlade, EIB-lånet behöver inte omprövas från början – och Beijing Automotive kan starta tillverkningen gamla 9-5 i Peking redan i vinter.

Att Beijing skulle ta över hela Saab på egen hand verkar inte troligt, det är en för stor och komplicerad affär för staden Peking som äger bilfabriken Beijing Automotive, eller Baic som den också kallas i väst.

Det är fullt möjligt att Beijing vill ta över Saab på sikt, men nu går det för fort för att kineserna ska hinna med.

Slutet för Saab braskade de flesta svenska tidningarna för en vecka sedan. Jag trodde det inte då, och inte i dag.

I morgon vet vi också vad General Motors styrelse tror om Saabs framtid.