Snökaoset värre nu än för 20 år sedan

Foto: JONAS BILBERG
MOTOR

Snökaos. Det brukade vi skratta åt när jag var ung. För det var något som bara drabbade andra länder. Fem centimeter snö lamslog Paris. Två centimeter stängde flygplatserna i New York. En centimeter i Rom och skolorna slog igen.

Men det var förr. Nu har skrattet fastnat i halsen. För nu är det likadant i Sverige. Det behövdes bara tio år med blidvintrar i södra och mellersta Sverige för att vi skulle avrusta snösvängen och beredskapen. För att en vinter som liknar vår barndoms vita vintrar skulle knäcka landet.

Tak rasar ihop. Bilar kör fast på dåligt skötta vägar. Tåg ställs in. Och kollektivtrafiken i Stockholm står still.

Hur kan minnet vara så kort? Eller har klimatfundamentalisterna lurat i oss att de kalla vintrarna är förbi? Jag körde från nordligaste delen av Jämtlands län, från Norråker och södra Lapplandsgränsen, på tisdagsmorgonen. Det var en gnistrande vit vinterdag med gassande sol från en molnfri himmel. Och det var 35 grader kallt.

Diesel-Saaben startade motvillig utan motorvärmare. Efter en minut gick den på alla cylindrar och efter tio minuter på tomgång var det varmt och skönt inne i bilen.

De fem milen mot Väg 45 och Hoting var bar asfalt på en perfekt skött vinterväg. Ja, så kan det också se ut. Samma sak på väg 331 25 mil ner mot E4. Perfekt snöröjt av personer med yrkesstolthet. Men varje halvtimme kom pinsamma rapporter från radions nyhetssändningar.

Varför rasar hustak ihop i dag, men inte för tjugo år sedan? En tekniker förklarar att vi har glömt bort hur man bygger snösäkert. ”Inte fusk”, säger han, men vi har glömt hur man dimensionerar för ett tungt snötäcke på taket.

SJ ställer in tåg, för att växlar och spår blockeras av snön. Man funderar på att kalla in militär. På 1960-talet fanns det alltid gubbar som var bereda att hoppa in och skotta. Jag gjorde det själv. Man var timanställd och fick betalt så länge det fanns snö kvar. Vad jag minns ställdes inga tåg in.

SL, Storstockholms Lokaltrafik, uppmanar folk att stanna hemma. Skämtar dom? Vem ska göra jobbet? Vem betalar lönen? Och vad säger de politiker som år efter år försöker tvinga stockholmarna att åka kollektivt i stället för att ta bilen?

Samma sak på Vägverket som ju jobbar på att förbjudas dubbdäck. Där uppmanar man plötsligt folk som inte har dubbdäck att stanna hemma. Vad är tanken? Att alla som gått i fällan och sålt bilen, eller i varje fall slängt dubbdäcken, ska stanna hemma från jobbet?

Ska vi stänga Sverige bara för att det är vinter?

FAKTA

Sagt på bloggen

”Han sjönk i mina ögon”

Håkan Matsson sjönk i mina ögon nu, garanterat. En bil kan ju fortfarande vara bra att köra men ändå vara för stor t.ex? Nej tur att han inte har något bilprogram längre.

Emma

Det behövdes bara tio år med blidvintrar i södra och mellersta Sverige för att vi skulle avrusta snösvängen och beredskapen”