Saab kan överleva – utan en bilfabrik

MOTOR

I går meddelade General Motors att det bara finns en budgivare på Saab kvar: Den lilla sportbilstillverkaren Spyker, Hollands svar på Koenigsegg.

Om affären med Spyker inte går i lås före nyår blir det nerläggning i Trollhättan, säger GM. Och då står vi där med ett teknikcenter som ska bygga upp kinesisk bilindustri, det är inte illa, men utan bilfabrik.

Men om affären genomförs, om Spyker köper Saab, är jag rädd att slutet ändå är nära. Jag litade aldrig på Koenigsegg och med Spyker är vi ur askan i elden.

Koenigsegg charmade med den svenska kopplingen, men var utfattiga och saknade kompetensen. Spyker lutar sig mot ryskt kapital av tvivelaktig härkomst men vet inte mer om hur man bygger bilar på löpande band.

Företaget går precis som Koenigsegg med förfärande förluster varje år, men ägaren, den ryske oligarken och miljardären Alexander Antonov, tycker om snabba bilar och täcker upp förlusterna med sin privata förmögenhet.

Men att fixa förluster i hundramiljonersklassen är en sak, att täcka upp förluster på många miljarder en helt annan. Hur stor uthållighet har Antonov?

Eller har han dolda avsikter? Vill han åt EIB-lånet på drygt fyra miljarder kronor och sen slakta Saab och försvinna med pengarna? Sådant har hänt förut.

Regeringen har varit passiv alldeles för länge men kan kanske göra något i sista stund. Gå in med stödpengar, prata med GM, försök att få uppskov, men stå inte bara bredvid och titta bort.

Maud Olofsson tjatar på om ”skattebetalarnas pengar”, men om Saab läggs ner lär hon få betala ut betydligt mer av skattebetalarnas pengar än om hon satsat på att rädda fabriken.

USA gick in med stödmiljarder för att rädda GM undan konkurs. I går sa General Motors att pengarna ska betalas tillbaka senast i juni.

Det är att använda skattebetalarnas pengar på ett klokt sätt.

De senaste opinionsundersökningarna visar att de röd-gröna leder med tio procent över de borgerliga. Saab-affären har inte gjort alliansen starkare.

När jag var i Trollhättan förra veckan var förtroendet för Reinfeldt och Olofsson nära noll. Kraschar Saab blir stödet från de västsvenska väljarna om möjligt ännu lägre.