”Vägverket tycker om fel däck”

Robert Collin: Fler halkolyckor när dubbfria däcken blir fler

MOTOR

Vägverket drar ner på snöröjningen – och förbjuder dubbdäck.

Då kommer vintern med full kraft.

Norrlänningarna är redan inkörda på vinterföret och de flesta kör på dubbdäck. Men sörlänningarna blir tagna på sängen, precis som varje år. Med den skillnaden att i år har många gått över till däck utan dubb.

Att halkolyckorna skulle bli fler och värre i år, det förstod alla utom politikerna och Vägverket. Och vi har bara sett början av eländet.

Men hur ska du klara vintern? När plogbilen inte kommer och däcken saknar grepp?

Anpassa farten

Håll avstånd

Fokusera på körningen

Titta i backspeglarna

Var tydlig med blinkers och bromsljus i god tid.

Sopa av all snö

Och innan du kör iväg: Varmkör motorn. Kör inte iväg förrän det kommer varmluft i bilen och rutorna blivit isfria så att du har fri sikt (tänj lite på förbudet mot tomgångskörning, säkerheten är viktigare nu).

Sopa av all snö från hela bilen så att den inte blåser upp på vindrutan. Glöm inte lyktorna fram och bak.

Och dra inte in en massa snö i bilen, då får du problem med imma på rutorna.

Var är snösvängen?

När jag körde hem till Norrtälje från redaktionen i Globen i går kväll visade vintern sitt rätta ansikte. Trafikradion rapporterade ständigt om nya halkkrockar, trafiken flöt på mycket långsamt (klokt!) och på motorvägen var det två svarta hjulspår i högerfilen och snömodd i vänsterfilen.

Men var det bra fäste i de svarta spåren? Nej, i varje fall inte för min testbils däck utan dubb. Och i vänsterfil flöt de breda däcken ovanpå modden. Fel däck, men just sådana som Vägverket tycker om, och som snart är de enda godkända i Stockholm.

Och var höll snösvängen hus? Jag såg inte en enda plog- eller saltbil.