Vinna eller försvinna – allt hänger på nya 9–5

Saab måste lyckas med sina nya bilar

MOTOR

Aldrig har väl uttrycket "vinna eller försvinna" varit mer relevant. För om nya 9-5 blir en flopp är Saab bortom all räddning. Då vill nog inte ens ryske oligarken och miljardären Antonov vara med längre.

Jag har följt utvecklingen av nya 9-5 från de första skisserna. Jag har hört resonemangen, diskuterat med GM-bossen Bob Lutz, känt och klämt på lermodeller, provkört en tidig prototyp och provsuttit den färdiga bilen.

Formgivningen ser bra ut. Som en riktig Saab. Spänstig, elegant och snabb. Och det är också viktigt - den ser inte ut som alla andra.

Köregenskaperna är mycket bra. Stabila rakt fram, agila i kurvorna. En förarens bil. Just det Saab alltid pratar om men sällan levt upp till de senaste tjugo åren.

Men varför är bilen så stor?

För att enväldige Bob Lutz fick bestämma, som vanligt (även om hans makt och dåliga inflytande över Saab är bruten nu). Han som helst hade sett nya 9-5 med bakhjulsdrift och V8, som de muskelbilar han älskar, vek sig till slut för argumenten att Saab är fram- (eller fyr-)hjulsdriven. Men den bautastora storleken släppte han inte.

Tekniken delas med Opel Insigna (som är mindre än Saab) och Buick La Crosse (som är lika stor). Saab hade kunnat vara i samma storlek som Insignia, vilket ju hade passat Saab mycket bättre, men Lutz ville bygga nästa Saab 9-3 i samma storlek som Opeln. Och då måste ju 9-5 vara större...

Är den för stor?

Det vet vi inte än. Generellt gillar Saab-ägarna kompakta bilar. Även i USA. Här i Europa är det bara Mercedes, BMW och Audi som lyckas sälja så här stora bilar. Volvo har haft det svårt med sin S80. Varför ska då Saab lyckas?

Hoppet nu är kineserna! De gillar stora bilar. Om Saab får igång försäljningen i Kina kan högriskprojektet lyckas. Får Saab med sig svenskar och amerikaner också ser det riktigt lovande ut.

Ja, då kan det bli riktigt bra.