Det handlar om attityd – inte om fortkörning

Fortkörarna är inte problemet

MOTOR
Robert Collin.
Robert Collin.

En ensidig jakt på fortkörare räcker inte för att för att komma tillrätta med olyckorna i trafiken. Det har jag hävdat om och om igen, med en dåres envishet.

Man måste jobba med attityder. Framförallt med unga pojkars attityder, men även med jäktade kvinnors, och med stressade medelålders mäns attityder. Vägarna är inte ett dataspel, där liv och död bara är på låtsas. Vägarna är en skör bit av infrastrukturen där alla ska ha rätt att färdas. För att ta sig fram säkert. Utan risk att i varje ögonblick överfallas av mottrafikanterna.

Men medan trafikpolisen, sanktionerad av politiker, domstolar och Vägverk blivit allt mer sofistikerad i sin jakt på dem som kör några enstaka kilometer för fort på motorvägen har buset i trafiken tilltagit.

Jag kör varje år hundratals mil i olika länder och på olika kontinenter men ser aldrig en sådan buskörning, en sådan hänsynslöshet och en sådan oginhet som på de svenska vägarna.

Sverige har på grund av polisens totala felsatsning blivit trafikvärstingarnas paradis på jorden.

Notoriska fortkörare är extremt uppmärksamma på eventuella poliser och har kollen på fartkamerorna. Det är inte de som stoppas, bötfälls och i värsta fall blir av med körkortet. Utan vanliga Svensson som glömt bort sig och missat en hastighetsskylt.

Och medan polisen jagar Svensson kryssar busarna mellan filerna, tränger andra bilister, orsakar inbromsningar och plötsliga undanmanövrer och hotar både säkerheten och lugnet på vägarna.

År efter år. Värre och värre.

Men - nu verkar polisen ha tröttnat. Nu ska busarna, de riktiga busarna, övervakas och stoppas. Det är i alla fall polisens plan.

Risken är att satsningen rinner ut i sanden när bilisterna överklagar och domstolen friar. För det är så vi har det i Sverige i dag. Domstolarna fäller varje gång en polis hävdar fortkörning men friar i nästan alla andra fall.

Polisen säger att trängningen var trafikfarlig, bilisten hävdar motsatsen, och domstolen friar. Samma sak om det gäller farliga omkörningar, allmän värdslöshet i trafik, vingel med mobilprat eller smsande, domstolen friar alltid. Vilket gör att polisen tröttnar och återgår till att jaga Svensson som kör 116 på motorvägen.

Om polisens nya satsning ska lyckas måste domstolsväsendet, politikerna och Trafikverket med Claes Tingvall i spetsen också ändra attityd.