Fler döda – om dubbdäcken förbjuds

Trafikverket vet om dubbarnas överlägsenhet men vill ändå ha bort dem

MOTOR

I dag varnar SMHI för blixthalka långt ner i södra Sverige. Fuktiga vägbanor fryser till is under morgontimmarna och bara dubbdäck håller greppet på frosthalkan.

Nu visar nya siffror att Trafikverket, trots allt prat om motsatsen, har full koll på dubbarnas betydelse.

De senaste åren har politiker och myndigheter med Vägverket i spetsen hävdat att det går lika bra med vinterdäck utan dubb. Stockholm och Uppsala har redan infört dubbförbud på vissa gator och andra städer är på väg att följa efter. Men nu kommer det fram allt fler uppgifter om att dubbdäck faktiskt ökar trafiksäkerheten.

I nästa nummer av tidningen Motor avslöjas skrämmande siffror om dubbarnas betydelse, siffror som kommer direkt från Trafikverkets (tidigare Vägverket) egen statistik och beräkningar inför framtiden.

56 dödsolyckor de senaste tio åren skulle aldrig ha inträffat om offren kört bilar med dubbdäck. 56 olyckor betyder närmare 60 döda och kanske hundra allvarligt skadade, många av dem med livslångt lidande och dessutom enorma kostnader för samhället.

Beräkningar från verket visar också att ett framtida dubbförbud i Sverige kommer att kosta 15 personer livet varje år. Att så många fler kommer att dö beror på att vägbanorna blir betydligt halare när dubbdäcken inte finns där för att rugga upp ytan, skriver Motor.

Trafikverket höll ett vinterdäcksseminarium i början av oktober. Där redovisades en hel del nya rön om dubbdäckens betydelse, men det hindrade inte verkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall att deklarera att ”dubbdäcken ska bort”.

Tingvall som själv kör dubbat (”annars kommer jag inte upp för backen hemma”) envisas med att driva fram en farligare vintertrafik, trots att allt fler av hans tjänstemän visar på dubbarnas betydelse.

Även Aftonbladets test av 28 vinterdäck (finns på nätet) visar att bara dubb klarar greppet på isgata. Bromssträckan på frosthalka är 25 procent längre med det bästa odubbade däcket jämfört med de bästa dubbdäcken. Sidgreppet försämras lika mycket. En undersökning från Väg- och transportforskningsinstitutet visar att även bilar med antisladdsystem behöver dubbdäck, och statistik från Trafikverket visar att dubbdäck minskar risken att dö i en halkolycka med 42 procent.

När ska Tingvall och kompani ge sig?