Dyrare försäkring utan dubbar i däcken

Robert Collin: Vi borde lära oss av norrläningarna

Foto: LASSE ALLARD
Foto: LASSE ALLARD
MOTOR

Myter uppstår för att några har en dold agenda och sprids för att andra vill tro på dem. För tusen år sedan trodde folk här i Norden att det var guden Tor som slog med sin hammare när åskan gick, och det finns fortfarande folk som tror att Jesus kunde gå på vatten.

För bara två, tre år sedan trodde en majoritet av svenskarna att etanol skulle bli framtidens bilbränsle. I dag tankar ingen E85 av fri vilja. Taxi Stockholm gör det, av religiösa skäl, även om förarna är motvilliga. Polisen gör det också, mot sin vilja, även om det ringa energiinnehållet i soppan tömmer tanken så fort att bovarna kommer undan.

Att fossila bränslen är orsaken till växthuseffekten tror fortfarande många. Trots att bevisen saknas. Det är så med myter. De behöver inte bevisas.

De flesta myter är dagsländor. De kommer, binder en trogen skara, men sen avslöjas charlatanerna, och allt återgår till det vanliga. Anhängarna glömmer snabbt, förnekar och hittar en ny myt som en tid gör livet lite tryggare.

Samma sak med Nazi-tidens tyskar. Efteråt var det få som erkände att de deltagit i jakten på judarna. Eller här hemma, hur många läkare pratade efteråt om att de tagit initiativ till steriliseringar i rasrenhetens tjänst?

De som skapar en myt har alltid en dold agenda, de är sällan själva troende. Ofta är drivkraften makt, andra gånger pengar. När det gäller dubbdäcken handlar det enbart om ekonomi, om man får bort dubbarna minskar asfaltslitaget och kostnaderna för nyasfaltering.

Al Shabab och Al Qaida hittar självmordsbombare bland fattiga ungdomar utan utbildning och lovar dem en fribiljett till paradiset. Claes Tingvall och Ulla Hamilton värvar välutbildade journalister för att sprida sitt budskap.

Alla har läst artiklarna om att vinter­däck utan dubb är lika bra somdubbdäck. Och att dubbar dödar.

Journalisterna är så uppfyllda av sin uppgift att de inte lyssnar på de andra röster som trots allt finns i debatten.

SVT citerade för ett par veckor sedan en forskare i Luleå som testat däck och kommit fram till att däck utan dubb till och med är bättre än dubbdäck, även på is. Men riktigt så enkelt var det inte. Forskaren säger till Aftonbladet att han försökt få en rättelse, men nej tack från SVT.

Samma dag som SVT sände ­reportaget om Lule-forskaren, den 20 oktober, avskaffades dubb­restriktionerna i Trondheim.

Varför avskaffades dubb-avgiften på 1 200 norska kronor per år? Ingen enda norsk journalist tycks vara intresserad.

Kan det bero på att vintrarna i Trondheim (som ligger på samma breddgrad som Östersund och Åre) inte lämpade sig för en bilpark helt utan dubbdäck?

Försäkringsbolaget If har undersökt dubbanvändning i olika delar av Sverige och kommit fram till att norrlänningar kör dubbat. Tingvall och Ulla Hamiltons analys är sannolikt att norrlänningar är dumma, men If, som ju måste betala för alla buckliga bilar och skadade människor drar slutsatsen att norrlänningar helt enkelt är bättre bilförare och förstår att dubbat är det enda som fungerar.

Vi andra skulle kanske dra lärdom av norrlänningarna. Annars väntar om inte annat höjda försäkringspremier.