Jacobys stroke ett tillfälle att ge honom sparken

Robert Collin om maktkampen i Volvo

Chefsbyte Håkan Samuelsson (t.v.) ersätter Stefan Jacoby (t.h.) som vd för Volvo Personvagnar.
Foto: SCANPIX
Chefsbyte Håkan Samuelsson (t.v.) ersätter Stefan Jacoby (t.h.) som vd för Volvo Personvagnar.
MOTOR
Volvos vice styrelseordföranden Hans-Olov Olsson.
Foto: Aftonbladet bild
Volvos vice styrelseordföranden Hans-Olov Olsson.

För tre veckor sedan fick Volvo-chefen Stafan Jacoby en stroke. Inte så allvarlig. Enligt läkarna skulle han vara tillbaka på jobbet inom en månad.

Men Volvos excentriske vice styrelseordförande Hans-Olov Olsson hade andra planer. Äntligen kunde han göra sig av med den besvärlige tysken.

När ekonomijournalister ville ha hans kommentar om Jacobys stroke avböjde han att kommentera, han kunde ju inte gärna säga att hans arbete på att skaffa fram en ersättare redan börjat.

Hans-Olov Olsson var Volvos vd åren 2000 – 2005 när Ford just köpt personvagnarna av Volvo AB. Det var en tid som det fortfarande gick bra för Volvo.

Så försvann han ut i kulisserna men kom tillbaka när Ford skulle sälja Volvo. Olsson blev kinesiska Geelys agent och lyckades sy ihop affären. Olsson blev Geely-chefen ordförande Li Shu Fus man i Sverige efter köpet och fick rollen som vice styrelseordförande.

Gick hårt fram

Det var också Olsson som rekryterade Stefan Jacoby som ny Volvo-chef. Jacoby var då chef för Volkswagen i USA och hade en lång och gedigen erfarenhet av personbilstillverkning. Ja, Jacoby var den förste Volvo-chefen på mycket länge som egentligen begrep sig på själva produkten.

Ett bra komplement till Hans-Olov Olsson, verkade det. En politiker med lång erfarenhet från Volvo och en produktman från världens duktigaste bilbyggare.

Men Jacoby gick hårt fram på Volvo. Han var helt enkelt tvungen att rensa ut i ledningen för att styra in Volvo på rätt kurs. Han möblerade snabbt om, bytte ut många svenskar i toppen mot tyskar, ofta från Volkswagen.

Och även om det knorrades bland Volvoiterna styrde Jacoby Volvo personvagnar åt rätt håll. I bland lite hårdhänt, men han vann snabbt respekt och min personliga uppfattning var att Volvo, efter katastrofåren tillsammans med Ford äntligen var på väg att hämta upp det försprång som de tyska finbilstillverkarna skaffat sig under de senaste tio femton åren.

Väntade på rätt tillfälle

För mindre än två månader sedan träffade jag Jacoby på bilsalongen i Moskva och frågade om hans förhållande till Hans-Olov Olsson.

– Vi tycker olika om en del saker, men så ska det vara. Efter ett tag kommer vi fram till en gemensam lösning.

Alla med insyn i Volvo visste att det inte var sant. Hans-Olov Olsson tyckte genuint illa om Jacoby. Och väntade bara på rätt tillfälle att göra sig av med tysken.

Det tillfället kom när Stefan Jacoby fick sin stroke för en månad sedan.

Ny Volvo-chef blir Håkan Samuelsson, tidigare chef för tyska lastbilstillverkaren MAN.

Nu är frågan: Ska Samuelsson ratta om Volvo igen, efter Hans-Olov Olssons önskemål, och orkar Volvos redan anstränga organisation med det? Eller kör han vidare i de hjulspår som Jacoby stakat ut?

Bara en sak är säker – att Volvo inte klarar mer bråk.