Collin: Lägg på vinterdäcken i tid!

Varför var jag så ensam på vägarna med mina dubbade däck?

MOTOR

Det går inte att blunda längre: Vintern är här! det kommer snöbyar över hela landet. De syns åtminstone. Men den lömska frosthalkan söder ut är svårare att upptäcka.

I början av veckan la jag på vinterdäcken. Ingen kö på verkstan utanför Norrtälje och gummigubben såg närmast förvånad ut - redan här, sa han och vi tittade oss runt och log. Härliga höstfärger på träden och plus tio. En riktigt fin höstdag.

I dag är köerna för däckbyte desto längre och de första bilarna har redan farit i diket eller in i bilen framför. Ja ett par riktigt allvarliga halkolyckor har redan inträffat.

Varje år samma sak. Vad är det för förträngningsmekanism som gör att vi aldrig hinner få på vinterdäcken i tid?

Mina dubbdäck var nya förra hösten, fortfarande i bra skick, men med en liten hård yta på gummit efter sommarförvaringen. Den hann jag slita bort innan halkan kom.

Men varför var jag så ensam på vägarna med mina dubbade däck?

De flesta runt omkring i trafiken hade fina bilar med låsningsfria bromsar, antisladdsystem och nästan alla hade på sig bilbältet. Trots att jag inte såg en enda olycka hade alla förberett sig på det värsta, skaffat säkerhetsutrustning om det värsta skulle hända.

Men bara någon enstaka bil hade vinterdäck, och det trots att frosthalkan var det största enskilda hotet mot trafiksäkerheten, den kunde slå till vilken dag som helst.

Aftonbladets stora vinterdäcktest visar än en gång att bara dubbdäck greppar på frosthalkan, det allra svåraste väglaget. Odubbade däck är förstås långt bättre än sommardäck, men det är lätt att välja fel. Det är lätt att falla för de fräcka högfartsdäcken som ser så bra ut, men som är gjorda för Centraleuropas milda vintrar och inte passar alls på vår farliga frosthalka.

De nordiska odubbade däcken är bättre på isen, men det är bara med dubbdäck man kan vara riktigt säker. Greppet är bra och bromsförmågan överlägsen.

Jag körde norr ut i går och mötte snön i Söderhamn. Det var rejält halt på E4 och inte en saltbil i sikte. Men bilisterna i Norrland har en annan vana med vinterkörning än vi sörlänningar, inte en bil i diket. Längre norr ut och in i landet samma sak, snö, minusgrader, riktigt halt, men inga olyckor.

Det är när frosthalkan och den första snön når södra Sverige som det smäller till. När bilisterna envisas med sina sommardäck kan det bara gå på ett sätt.

FAKTA

DET SKA DU TÄNKA PÅ NÄR DET GÄLLER VINTERDÄCK

Vinterdäck slits långsamt och kan se fina ut fast de är helt odugliga. De ska helst inte vara äldre än fem år, då blir gummit för hårt, och mönstret ska inte vara under fem millimeter. Vid lag-gränsen tre mm är däcken slut sen länge.

Nya dubbdäck ska "köras in" i minst 50 mil på barmark för att dubbarna ska fastna ordentligt. (Ytterligare ett skäl att vara ute i god tid!) Helst på torr asfalt och helst inga tvära inbromsningar eller andra tvära manövrer.

Tänk på att hålla större avstånd på vintern, bromssträckorna kan vara mycket långa! Och det är ännu farligare att fippla med telefonen och annat. Kör bil!

Provbromsa om du tror att det blivit halt, men kolla först att ingen ligger bakom. Lyssna också på däckljudet, det låter på ett sätt när det är fuktig vägbana och på ett sprödare sätt om det frusit på.

En ny etikett på däcken enligt ett nytt EU-krav kan luras. Däcket med bästa bromsförmåga kan vara riktigt dåligt på vinterväg! Etiketten rankar bromsgrepp på våt asfalt, men bra grepp på asfalt betyder ofta dåligt grepp på is och snö! Läs däcktestet för att vara säker.