Dieselbilarnas värme är boven

Robert Collin: Varför redovisar inte tillverkarna hela sanningen?

Vid pumpen märks skillnaden – särskilt om du kör en snål dieselbil.
Foto: Foto: LASSE ALLARD
Vid pumpen märks skillnaden – särskilt om du kör en snål dieselbil.
MOTOR

"En riktigt kall vinter höjer förbrukningen rejält i en dieseldriven bil, men knappt alls i en bensinbil."

Robert Collin.
Robert Collin.

Hur lite bränsle förbrukar moderna bilar? På pappret. Och hur mycket förbrukar de i verkligheten?

Att den officiella EU-körcykeln som alla tillverkare testar sina bilar i, och som sedan är grunden för bränsledeklarationen, visar på tok för lite förbrukning känner de flesta bilägare redan till. Men enligt ett avslöjande i biltidningen Vi bilägare har skillnaden mellan angiven och verklig förbrukning ökat explosionsartat under senare år.

I början var det bensinmotorer

År 2000 skiljde det en procent mellan angiven och verklig förbrukning. Numera skiljer det uppåt 50 procent. Förra årets värsting i Vi bilägares långtidstest var VW Golf med 105-hästars diesel som drog 47 procent mer i verkligheten än enligt bränsledeklarationen.

Tittar man i Vi bilägares tabell över alla testade bilar syns hur den svenska vagnsparken förändrats under åren. När testerna började för 14 år sedan hade alla bilar bensinmotor. Nu har "alla" dieselmotor.

Och det är förklaringen till att den angivna och den verkliga förbrukningen skiljer sig så kraftigt åt.

Så här ligger det till. Dieselbilar är populära för att de drar lite bränsle. Och för att de numera inte straffbeskattas som förr.

Bensinbilar är bränsletörstiga för att de inte är lika bränsleeffektiva. Visst, bilen går framåt, men mycket av bensinen "går upp i rök", blir värme som bara försvinner. Man eldar för kråkorna.
På sommaren, i alla fall. På vintern däremot tar man tillvara på spillvärmen för att värma upp kupén.

Snålare – och kallare

De bränslesnåla dieselmotorerna har knappt någon spillvärme alls. I varje fall inte så att det räcker att värma upp bilens kupé och för att frosta av rutorna. Och varje ny generation motorer än ännu lite snålare. Och kallare.

Därför har alla dieselbilar ett extra värmeaggregat. Som drivs med - diesel. Och som inte redovisas i bränsledeklarationen.

Gemensamt för alla bilar numera är att de har luftkonditionering, elektriska värmestolar, elbakruta, en massa elektronik, och att vi ofta laddar mobilen och datorn och läsplattorna när vi kör.

Allt drar bränsle. Som inte syns i bränsledekarationen.

Men den stora skillnaden mellan diesel- och bensinbilar är alltså att dieselbilar till skillnad från bensinbilar kräver extra bränsle för att hålla uppe temperaturen i bilen så fort sommaren tagit slut. De flesta dieselbilar sätter i gång extravärmaren när utetempen går ner mot fem grader plus.

En riktigt kall vinter höjer förbrukningen rejält i en dieseldriven bil, men knappt alls i en bensinbil.

För bilägaren blir det här extremt förvirrande.

Och bilindustrin gör ingenting för att reda ut och förklara.

Tvärtom skyltar tillverkarna stolt med sina allt lägre förbrukningssiffror som de trollar fram i sin verklighetsfrämmande EU-körcykel.