Aftonbladet
Dagens namn: Lovisa, Louise
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Collin: Fusk, mutor och falska testdäck

"Bäst i test" gör att pengarna ramlar in. Helst ska man ju vara bäst på riktigt. Annars går det ju alltid att fuska. Cyklisten Lance Armstrong gjorde det i åratal, kirurgen Paolo Macchiarini avslöjades lite snabbare. Matfusk omsätter miljarder. Volkswagens diesel-gate kommer att kosta företaget en billion i böter, skadestånd och återtagna bilar.

Däckfusk är inget undantag. Alla vill ju vara bäst i test.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här

LÄS OCKSÅ PLUS Storsäljaren sämst av laddhybriderna  

Jag har testat däck i över trettio år. Och både sett och avslöjat fusk när vi upptäckt det.

Som när Nokian hade för stora dubbutstick på de däck vi fick till våra vintertester. Runt 1,5 mm, trots att lagen säger max 1,2 och de flesta däck i butiken hade 0,8. Ett ganska harmlöst fusk kan man tycka, det varierade en hel del i utstick i de maskindubbade Nokian-däcken även i gummihandlarnas hyllor. Men ändå fusk. Som lönade sig så länge ingen upptäckte det. Biltidningen Teknikens Värld som också utsattes för fusket drog in sitt test det året, vi på Aftonbladet hade tur, hittade en vecka med minusgrader precis före publicering och gjorde om testet.

Julen 2004 skrev jag två långa artiklar, tillsammans fyra sidor, om den tyska däckjätten Continentals mer utstuderade fusk [del 1, del 2].

Mutresor för testarna

Jag skrev om en speciell avdelning på Continental i Hannover som enbart sysslade med att ta fram "testdäck" till biltidningarnas däcktester. Och jag skrev om den årliga och alltid lika överdådiga journalistmutresan med namnet "Santa Claus Event", jultomteresan.

2004 gick den till Zermatt, en av Alpernas dyraste turistorter. Det var veteranflygplan från andra världskriget genom alpdalarna till Zermatt och helikopter därifrån till Genève när festen var slut. Och god mat och slädfärder och väldigt lite prat om däck...

Skamlösa mutresor för att kunna fortsätta att fuska.

Flera har fuskat

I sommardäckstestet för ett par år sedan lyfte vi bort vinnardäcket från Pirelli från testet. Vi ringde den italienska tillverkaren och sa att det utmärkta greppet och de extremt fina köregenskaperna måste vara resultatet av ett medvetet fusk.

Pirelli erkände att "det blivit något fel i produktionen".

Hur går fusket till?

Enklast är att göra gummiblandningen lite mjukare, det ger bättre grepp. Men också sämre livslängd. Men vi testar inte livslängd.

Hur kan det förekomma?

Vi vill ju testa de nya däcken, inte förra årets modell. Ibland har den nya modellen inte hunnit ut i handeln när vi ska göra våra tester.

Då är enda lösningen att få de nya däcken direkt från tillverkaren. (Ja, det skiljer sig ju inte från när vi testar bilar som vi ju också får direkt från tillverkarnas press-avdelningar.)

Men sedan tre fyra år skaffar vi alla testdäck i den öppna gummihandeln, gummiverkstäder eller på nätet. Bara de nya däcken tar vi fortfarande direkt från tillverkaren. Men med den skillnaden att vi numera alltid gör dopingprover på de bästa däcken. Antingen vi fått testvinnarna från tillverkaren eller skaffat dem hos gummigubben gör vi om testerna och jämför det ursprungliga testdäcket med de nyköpta.

Vi begränsar då antalet olika tester till ett minimum för att hinna med, men de här testerna är avslöjande.

Hårda dopingprov

Både sommar- och vinterdäck kan vi numera testa i vår samarbetspartner Testworlds inomhustestbanor. Där har vi is och snö hela sommaren och barmark på vårvintern.

Sedan vi införde den här kontrollfunktionen har vi inte upptäckt några fuskdäck.

När däcktillverkarna pratar om förändringen vill de gärna betona att branschen fått en bättre etik. Jag tror att rätt svar är att vi har infört våra hårda dopingprov.

Och avslöjandet om de hemliga interna Nokian-mejlen känns lite avslaget. Vi på Aftonbladet har misstänkt fusk, jagat fuskare, och avslöjat fusket upprepade gånger under åren.

LÄS OCKSÅ PLUS Stort vintertest: Så bra är värstingarna
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Visa fler
Om Aftonbladet