Dra in det farliga däcket, Goodyear!

Robert Collin testar årets vinterdäck: Goodyear bäst - och sämst

Foto: Eric Roxfelt
MOTOR

Multijätten Goodyear är bäst – och sämst – i årets stora vinterdäckstest.

Vinterdäck måste utvecklas speciellt för nordiska förhållanden för att fungera i vår svenska vinter.

Goodyears dubbade och odubbade däck visar att exakt så är det.

Foto: Eric Roxfelt

Det finns många skojare i däckbranschen. Stora och små tillverkare, stora och små importörer, stora och små handlare.

Och så finns det den stora majoriteten som jobbar seriöst för att vi svenskar ska kunna köra säkert på vintern.

Perfekt exempel

Men hur skiljer man agnarna från vetet? De seriösa från de oseriösa? Arton år som vinterdäckstestare visar att det är svårt, för en enskild konsument är det närmast hopplöst.

Goodyear är det perfekta exemplet. Deras dubbade Ultra Grip 500 är konstruerat och utvecklat speciellt för oss i Norden. Det har en mönsterutformning som passar relativt hårdpackad och kall snö. En gummiblandning som suger tag i is samtidigt som den klarar våt asfalt.

Dubbarna hjälper upp isgreppet. Själva däckstommen och mönsterutformningen bibehåller ett relativt bra sidgrepp även på barmark.

Däcket har allt som behövs i vårt klimat.

Det odubbade UG6 däremot är totalt värdelöst på svenskt vinterföre. Det är bra på torr och våt asfalt, typisk vinterväg i Centraleuropa. Men saknar allt grepp på is och snö.

Goodyear borde omedelbart dra in däcket, eller åtminstone sätta på en röd varningstext om att däcket är direkt olämpligt på snö och is!

Dubbat eller dubbfritt?

Senhöstens fikabordsdiskussioner halkar ofta in på vinterdäck. Den stora frågan som delar befolkningen i förhållandet 75–25 är dubbat eller dubbfritt.

Det liknar frågan om bakhjulsdrift eller framhjulsdrift där killarna med hår på bröstet brukar hävda att bakhjulsdrift är säkrare för att man kan köra genom en kurva med kontrollerad sladd. (Jag skulle vilja se dem göra det någon gång...)

Dubbat är det säkra alternativet med bästa greppet i alla lägen. Dubbfritt är för dem som vill ha mer komfort med mindre dubbljud men – alltid på bekostnad av vintergreppet.

Nästa fråga vid fikabordet: dyrt eller billigt, nytt eller regummerat?

Bra regummerat

Det är klart att nytt och dyrt ofta är bra. Testet visar att det till och med är bäst.

Men testet visar också att det går att hitta både regummeringar och lågpris som fungerar riktigt bra.

Att svenska regummeringen AGI klarar sig hyfsat vet vi sedan tidigare, att lågprisimporten Aurora var så pass bra var däremot en överraskning. Dessvärre bekräftar koreanska Kumho att enbart kraftfull marknadsföring inte räcker ända fram.

Det man också ska passa sig för är begagnade däck. Redan efter tre säsonger börjar greppet bli riktigt dåligt, efter fem är däcket slut, hur fint det än ser ut när man tittar på det.

Nordiska däck bra

Hur det gick för de nordiska tillverkarna?

Jo, bra som vanligt. Gislaved Nordfrost och Conti Winter Viking, de allra sista däcken som tillverkades i Gislaved, och Nokian Hakkapeliitta 2, skuggar ettan från Goodyear.

De ligger så nära varandra att det egentligen är tycke och smak vilket man väljer.

Testades norr om Polcirkeln

Robert Collin