Collin: Larmet är bluff

MOTOR

Ett riktigt smaskigt forskarlarm ger alltid löpsedlar och förstasidor. Sen spelar det ingen roll hur illa underbygd forskningsrapporten är, eller vems ärenden forskaren går.

Senast var det Göteborgs-Posten som avslöjade att bilarnas dubbdäck är livsfarliga. En forskare i Örebro påstod att dubbarna river upp asfalt som innehåller tungmetaller som förorenar vattentäkter ...

Redan 1985 gjorde den multinationella däcklobbyn det första försöket att få riksdagen att förbjuda dubbar i Sverige. Anledningen är att det är dyrt att utveckla dubbdäck som bara säljs på de globalt sett pyttesmå marknaderna i Sverige, Finland och Norge.

Halt och farligt

Den gången misslyckades däckjättarna tack vare biltidningarnas däcktester och statliga forskningsinstitutet VTI:s tester som visade att vägarna skulle bli alldeles för hala och farliga om alla började köra utan dubb.

I dag ruggar dubbdäcken upp ishinnan på vägen så att bilarna med dubbfria däck ändå får grepp. Men om alla körde dubbfritt skulle vintervägen bli mer och mer polerad och allt halare för varje bil som passerar.

Statliga VTI har till och med visat att den ruggning dubbarna åstadkommer på asfalten har betydelse för väggreppet. På infarterna till Stockholm där allt för få kör dubbat måste Vägverket med jämna mellanrum rugga upp asfaltens ytskikt maskinellt för att bilarna inte ska sladda av vägen när det regnar.

Aftonbladets däcktest som presenterades i går (läs det på nätet) visar att dubbfria däck har betydligt sämre grepp på ishalka än dubbdäck.

Varför larm nu ...?

Visst liknar det en tanke att just denna höst, när tyska däckjätten Continental lagt ner sin fabrik i Gislaved, kommer det nya "larmrapporter" om dubbarnas farlighet.

När marknadsledande dubbdäcket Gislaved Nordfrost måste ersättas inom ett par år finns ingen kompetens kvar hos Conti. De som utvecklade dubbdäcken i Gislaved är uppsagda och de tyska teknikerna i Hannover är bäst på dubbfria alternativ för autobahn.

Alltså är det bäst om dubbarna förbjuds! För Continental och de andra multijättarna, alltså.

Knappast för oss bilister.

Robert Collin