Lagligt däck kan vara livsfarligt

Robert Collin hjälper dig att välja rätt vinterdäck

Däcket kan vara lagligt – men ändå livsfarligt. Kasta däcket om det är äldre än fem år och har mönsterdjup under fem millimeter.
Foto: Lasse Allard
Däcket kan vara lagligt – men ändå livsfarligt. Kasta däcket om det är äldre än fem år och har mönsterdjup under fem millimeter.
MOTOR

De flesta svenskar är noga med att välja en säker bil, att använda bilbältet, att sätta ungarna i bakåtvända barnstolar.

Det är en form av trafiksäkerhet och självbevarelsedrift som syns, som är lätt att förstå, att ta på.

Med däcken är det annorlunda.

Alla ser ungefär likadana ut, runda, svarta.

Dessutom är det svårt att få handfast konsumentvägledning. Det finns inget ”EuroNcap” för däck, Folksam har ingen statistik över farliga och säkra däck och vid allvarliga bilolyckor redogörs aldrig för däckens betydelse.

Ändå kan det ha varit just dåliga däck som bidrog till att föraren inte kunde kontrollera bilen vid olyckstillfället.

Färre olyckor med bättre däck

Det mest upprörande fallet inträffade för snart fyra år sedan när en Folkabuss med ungdomar från Norrköping fick sladd utanför Karlskoga. Den sladdande bussen rammades av en lastbil, nio ungdomar dog.

När Aftonbladet undersökte saken visade det sig att ett däck som slitits loss från olycksbilen innan bilen och de andra däcken brann upp var totalt nerslitet och tio år gammalt. Gummit hade hårdnat till bakelit.

Däcket hade tre millimeter mönster kvar, vilket är lagkravets gräns, men greppet hade däcket förlorat flera år tidigare.

Många vinterolyckor skulle kunna undvikas om bilägaren hade mer kunskap och la lite mer pengar på däcken.

Robert Collin