Beg-däcken håller inte måttet – vi har jämfört

MOTOR

Nya däck har ett mönsterdjup på cirka åtta millimeter. Men lagen godkänner 1,6 millimeter.

Foto: Lasse Allard

Med så lite mönster kvar har regnvattnet ingenstans att ta vägen när du kör. I stället för att pressas ut genom däckklackarnas mellanrum lyfter vattnet däcken upp från vägbanan. Bilen börjar vattenplana på samma sätt som ett par vattenskidor.

Men i motsats till vattenskidåkaren kan bilföraren inte styra längre. Bilen fortsätter i tangenens riktning. Sitter de allra mest slitna däcken bak kan du vara säker på att den sista färden dessutom går med bakändan först.

Testet genomfördes med Nokian NRH2-däck med tre olika mönsterdjup. Dels alldeles nya däck med 7,9 mm mönsterdjup, dels slitna till 3,2 mm och dels slitna till 1,7 mm, en tiondel från gränsen för det lagliga. Alla uppsättningarna var fabriksnya, vi hade slitit ner dem i en så kallad krats.

Vi hade som jämförelse en omgång knappt nio år gamla Michelindäck med i testet. Däcken har rullat runt tusen mil, framdäcken hade 3,9 mm mönster kvar och bakdäcken 6,0 mm.

”Fina” däck, skulle de flesta anse. Men även de sladdade långt efter nydäcken. Det finns flera anledningar. En är att utvecklingen hela tiden gör nya däckgenerationer bättre, en annan att även det syntetgummi som sommardäcken har i sina slitbanor hårdnar och tappar grepp.

Robert Collin