Collin: Gamla däck är chanslösa

Aftonbladets trafikreporter rasar mot VTI-rapporten

MOTOR

Gamla däck är lika bra som nya!

Så skallade ropen i går.

Bättre med nytt.
Foto: ERIC ROXFELT
Bättre med nytt.

Det var ett test utfört hos VTI, Väg och transportinstitutet, i Linköping, som visade att ett 21 år gammalt dubbdäck hade lika bra grepp på is som ett sprillans nytt. Ett Gislaved Frost från 1982 greppade den konstfrusna isen på forskningslabbet i Linköping lika bra som årets testvinnare Hakkapeliitta 4.

När jag själv testade vinterdäck första gången för 20 år sen var Gislaved Frost sämre på isen än alla konkurrenter. Och de däck som var testvinnare på den tiden har inte en chans mot dagens däck.

Helt chanslöst

I årets vinterdäcktest hade vi som exempel på hur fort utvecklingen går ett sju år gammalt, men fabriksnytt, dubbdäck från Michelin med bland alla nydäcken. Det var helt chanslöst även mot de allra sämsta däcken av årets modell.

Jag har testat vinterdäck sen 1984 och förbluffats över utvecklingen. Grepp på snö och is som verkade omöjligt för ett par år sedan är en självklarhet i dag, och det som framför allt imponerar är kombinationen av grepp på vinterväglag och stabiliteten på asfalt.

Att påstå att gamla däck är lika bra som nya är ungefär lika dumt som att hävda att en tjugo år gammal Volvo är lika krocksäker som en ny eller att en tjugo år gammal formel-1-bil är lika snabb som Schumachers.

Försämras snabbt

Tvärtom är ju en av de stora trafikfarorna på vintern folk som kör omkring med gamla vinterdäck som SER bra ut men som har tappat greppet för länge sen.

Vinterdäck som bara körs några hundra mil varje år slits inte alls, de ser fortfarande ut som nya efter tio år. Men våra tester visar att greppet redan efter ett par år dels är sämre än när däcket var nytt, dels är avgjort sämre än ett modernt däck.

Robert Collin