Byt torkarblad - och se bra ut

Resultat av långtidstestet: Täta byten ger bättre sikt

1 av 3
Skrapkant kan hjälpa Safe Sight är en svenskutvecklad produkt, tillverkad av 3M. När torkarbladet passerar de små upphöjningarna, knappt märkbara på rutan, skrapas eventuell smuts bort från gummit. Fördelen är att torkarbladen håller längre, torkar rent snabbare. Monteringen är enkel och kan göras av bilägaren själv. Efter något eller några år kan man sätta på en ny remsa. Säljs hos fackhandel och bensinstationer och kostar cirka 80 kronor för 1,4 meter (räcker till två långa blad). http://wwwb.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/fraga2/0,2787,7239_180_br,00.html
MOTOR

Ett par torkarblad kostar lika mycket som en god middag.

Då vill man veta vilka som är bäst.

Det har vi tagit reda på under ett års testande.

Med höstmörkrets ankomst gäller det att ha god sikt genom rutan – och då behövs det bra torkarblad. För att ta reda på vilka torkarblad som är bäst startade vi ett långtest förra hösten. De vanligaste märkena på marknaden delades ut till redaktionen och några läsare, för att testas under vardagliga former.

Föll sönder direkt

Snabbt summerat kan man säga att det enda torkarblad som försämrades dramatiskt var Biltemas. Det föll sönder direkt. Men trots att vissa blad är dubbelt så dyra som sina billigare konkurrenter, är de inte dubbelt så bra. Väder och vind, sol, smuts och slitage bryter stegvis ner bladet – oavsett pris. Därför gäller det att byta blad regelbundet.

Extra tryck

De så kallade spoilerbladen har blivit vanliga på många bilmodeller. De ger vänsterbladet extra tryck mot glaset, som motvikt till fartvinden.

Effekten av spoilern märks mest i högre farter, från 120–140 km/tim och uppåt, beroende på bilmodell. Vi testade detta på en Saab 9-3 och kunde inte se någon större skillnad i torkeffekt på blad med eller utan spoiler. Man kan ifrågasätta behovet av dyra spoilerblad. Vanliga blad som byts oftare är bättre.

Modellspecifika blad kommer att bli allt vanligare. De är enklare att montera och effektivare.

Exempel på detta är Bosch Aerotwin, som bland annat finns på nya VW Polo/Lupo och Mercedes S/CL. Torkarblad, spoiler och båge är sammangjutna till en enhet. Det ger ett jämnt, gnisselfritt och bra torkresultat. Speciellt på vintern är Aerotwin-armarna överlägsna då det inte finns öppna utrymmen för isen att krypa in i och låsa bladet. Enda nackdelen är priset, Aerotwin är betydligt dyrare än vanliga torkarblad.

Är det något man kan sakna på den svenska marknaden så är det hyggligt bra och billiga torkarblad. Sådana som är billiga nog att byta ofta. De Trico-blad som säljs hos OKQ8 är de som kommer närmast den önskningen.

Ett utmärkt val för flertalet bilister.

Fem saker att tänka på

Pär Brandt (bil@aftonbladet.se)