Titta på oljestickan - färgen avslöjar hur oljan mår

MOTOR

Gyllengul olja Oljan är nyligen bytt. Gratulerar!

Svart olja Sot och annan smuts för förbränningen är upplöst och hålls flytande i oljan. Precis som det ska vara och inget att oroa sig över.

Ljusbrun olja Oljan är uppblandad med vatten - inte bra! Det kan vara kondens, men mera troligt är att kylvatten läcker in. Om motorn förbrukar kylarvatten är det dags för ett besök hos verkstaden.

Brunt skum runt oljestickan och i oljepåfyllningslocket Kondens (vatten) har samlats i oljan. Oftast ett resultat av korta körningar där oljan aldrig hinner bli riktigt varm och koka bort vattnet. Ingen fara i små mängder, kör varmt så blir blir oljan svart igen.

För låg nivå Fyll på olja, en halvliter i taget. Motorn bör ha stått stilla i helst tio minuter innan man kollar nivån, eftersom det tar en stund för oljan uppe vid topplocket att rinna tillbaka i oljetråget (där nivån mäts).

För hög nivå

Skumt. Kan bero på vatten (kolla vevhusventilationen) eller oförbränd bensin som tryckts förbi slitna kolvringar och samlats i oljetråget. Båda fallen är ganska osannolika på nyare motorer. Sannolikt har du eller verkstaden fyllt på för mycket olja. Kan leda till läckage vid till exempel vevaxeltätningarna.

Spola motorn - invändigt

Forskning för miljoner